View Single Post
Sitat av kaapplin Vis innlegg
Jeg har spurt Skatteetaten om mva og fritak, får ikke noe vedtak av den grunn. De sender bare det samme skrivet som florerer på nettet allerede, og dette kan tolkes ulike veier. Har lest mange som tolker dette forskjellig. Og om man ser på oversetteres profiler på ulike plattformer så vil man se at halvparten er mva-registrert og halvparten ikke er det. Det er jo merkelig?

Jeg forhørte meg med regnskapsfører og landet på noe som jeg mener er riktig. Men, problemet er at jeg ikke kan være helt sikker og at en eventuell feil kan bli kostbar og vil bli for min regning siden jeg har ENK.

Derfor gir det mening med AS. Mindre personlig risiko.
Vis hele sitatet...
Jeg mente det aldri som noe formelt vedtak. Men for din egen del vil det fort avklares i det du begynner å skrive din første faktura. Og du vil heller aldri bli mompliktig før du når 50.000 i momspliktig omsetning. Jeg er selv i en bransje som leverer tjenester under samme fritak, åndsverk vs komersielt og det er ikke så vanskelig når du kommer i gang. Begrenset hva konsekvenser det skulle få om en og annen faktura er i gråsonen når 99% er ganske sorthvitt moms eller ikke. Med en gang du blir momspliktig så har du adskillig mye mer regnskap å gjøre så det er ikke noe du nødvendigvis ønsker å starte med fra dag 1.

Da er det heller andre fordeler som nevnt med folketrygden, sykepenger og AAP osv.

Sorry men jeg kjøper ikke at dette er så vanskelig.

Det kan være mange grunner til at "halvparten" er MVA-registrert. Sånn er det også i min bransje. De fleste driver mest innen den momspliktige delen eller den fritatte.
Sist endret av Dough; 15. januar 2019 kl. 15:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.