View Single Post
Trådstarter
23
Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg er litt usikker på hva du oppnår, hele e-residency saken til Estland er blåst ut av proposjoner. Det eneste du egentlig oppnår er å måtte forholde deg til flere regelverk, da mange land, inkludert Norge lar deg gjøre alt via nettet, uten behov for statsborgerskap. Du hører tross alt til EEA og Schengen. Du kan også prøve å opprette en bankkonto i et annet land uten å møte opp selv, det er ikke like rett frem.

Du trenger ikke en revisor, men en regnskapsfører kan være kjekt å ha. Kostnadene kan du holde nede ved å bare lære deg hvordan du fører forskjellige bilag og heller la regnskapsfører ta seg av årsoppgave og næringsoppgave. Det er ikke så komplisert som det virker, og det er ikke mange forskjellige bilag og regler man må forholde seg til. Jeg ville regnet kanskje en time eller to per måned i snitt.




Det er også viktig å huske på at Skatteetaten ikke er ute etter å ta deg, de vil på lang vei hjelpe deg for å gjøre det riktig. Hvis man i god tro gjør en feil så løses det uten at det blir noe straff.
Vis hele sitatet...

Tanken er for det første at man minimerer økonomisk risiko ved bruk av AS. Du står ikke personlig ansvarlig. Samtidig virker mva reglene langt mer rett fram enn hva de er i Norge, og jeg har virkelig satt meg inn i de reglene i Norge, de er ikke bare bare å tolke. Via leapin så kan man eksempelvis bruke Transferwise(åpne konto på nettet), eller man kan reise til Estland og åpne en bankkonto. Det siste er at det er langt billigere å betale for regnskapstjenester i Estland enn i Norge. De kan fikse alt for rundt 700 kr i måneden. Men, da gjenstår selvfølgelig det jeg må ordne med skatt av lønn fra utlandet i Norge.

Å føre bilag har jeg ikke problemer med, men hvordan jeg skal regne mva osv på kunder fra hele verden, og tolke om noe er åndsverk osv...er ikke alltid så lett.

Takk for innspill uansett. Jeg leter også etter pakkeløsninger i Norge, regnskapsfører osv.

Sitat av Dough Vis innlegg
Det blir jo ikke noe enklere å tolke om du starter AS. Tvertimot er alt enklere med enkeltmannsforetak.
Denne gråsonen, er det mva plikten/fritaket du tenker på? Såfall er jo det bare noe du setter deg inn i en gang og får det oppe og vedtatt en gang for alle om du er pliktig eller ikke. Du fakturerer vel heller ikke mva til utlandet. Men dette vet den rette regnskapsføreren. Det er stress å komme i gang men så går det jo av seg selv.
Vis hele sitatet...
Jeg har spurt Skatteetaten om mva og fritak, får ikke noe vedtak av den grunn. De sender bare det samme skrivet som florerer på nettet allerede, og dette kan tolkes ulike veier. Har lest mange som tolker dette forskjellig. Og om man ser på oversetteres profiler på ulike plattformer så vil man se at halvparten er mva-registrert og halvparten ikke er det. Det er jo merkelig?

Jeg forhørte meg med regnskapsfører og landet på noe som jeg mener er riktig. Men, problemet er at jeg ikke kan være helt sikker og at en eventuell feil kan bli kostbar og vil bli for min regning siden jeg har ENK.

Derfor gir det mening med AS. Mindre personlig risiko.
Sist endret av kaapplin; 15. januar 2019 kl. 14:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.