View Single Post
Personlig foretrekker jeg kde fremfor gnome, men egentlig alt fremfor gnome.

Om du velger ubuntu eller debian, eller noe annet spiller ikke så stor rolle om du kan få dem med kde istedenfor gnome.
Personlig bruker jeg openbox/conky/tint2, fordi det er lightweight.

Distroen min for tiden er debian (med testing-repos), fordi arch drepte systemet i en oppdatering av glibc hvor den knakk sin egen fot, og ubuntu synes jeg blir å slenge med masse søppel som jeg ikke trenger :P

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Jo jeg er enig i det, men med L-Mint behøvde jeg ikke å baldre med drivere, skjermoppløsning, og mye mye mer. Der fungerte alt med en gang! Det jeg i hovedsak har gjort, er å forandre menylinja til original Gnome utsende samt. farger, skjermbakgrunn o.l.

Bl.a. syns jeg Debian burde støtte 1920x1080 i skjermoppløsning nå. Uten at en må rable å skrive i n antall conf-filer. Husker heller ikke om debian har NTFS støtte nå.
Vis hele sitatet...
1920x1080 - check
ntfs - check

I alle distroer kan det lønne seg å lære seg hvordan du bruker packagemanager til å installere riktig grafikkdriver. tips til det er:
- avinstaller de du ikke trenger
- om du har nvidia, sleng inn "blacklist nouveau" i /etc/modprobe.d/blacklist.conf (filnavn varierer litt etter distro)
- X -configure og feilsøke til den finner skjermen
- mv xorg.conf.new /etc/X11/xorg.conf

Jeg vil si de fleste distroer har dette i felles. Ubuntu har noe støtte for å slenge inn nvidia sine drivere grafisk, jeg vet ikke hvilke andre distroer som har dette. Om du ikke får det til å fungere på første forsøk, er det ikke vanskelig å få hjelp