View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er det noen andre her som har erfaring med As? Forsørger de seg selv? Er de glade?
Har de barn og arvet barna? Tenker jeg feil dersom jeg velger bort å få barn pga at jeg er redd for arvelighet? Dumt at ikke Asperger er «superpower» som arves, men heller et handicap. Ungen kommer til å bli sint på meg; «så det var deg jeg fikk det fra ja, pappa er oppegående».
Vis hele sitatet...
Har tre venner med varierende grad av asperger, som forresten ikke lenger er en egen diagnose men heller regnes som en mild form for autisme. En av de lever hos foreldrene sine i en alder av nesten 30 og fyller dagene med dataspill, anime og konstant weed-røyking. De to andre er svært vellykkede musikkprodusenter som jobber hjemmefra og lever av musikken sin uten å trenge å turnere live. Han ene musikkprodusenten har også dame og personlig ville jeg aldri tippet at han var autist selv om jeg jobber på en omsorgsbolig for autister.

Ingen av disse vennene mine har barn enda, men jeg tenker at om du finner deg en partner som ikke har mange autistiske eller narsissistiske trekk så er det ikke overvelmende stor sannsynlighet for at ditt fremtidige barn også får diagnosen. Jeg nevner forresten narsissisme pga. det har en del likheter med autisme og en stor del av de foreldrene jeg har møtt i forbindelse med jobb har åpenbart narsissistiske trekk. Ikke misforstå, det er store forskjeller mellom autisme og narsissisme og jeg mener ikke at det er "same shit, different wrapping". Det jeg vil fram til er at det er ikke umulig for et barn å få begge diagnosene, og det kan bli en real utfordring

Jeg vil også legge til at autisme eller asperger trenger ikke å være et handicap. Det handler mer om hva du gjør det til! Et av de vanligste symptomene for autisme er et snevert interessefelt. Om man er uheldig og har fått en annen diagnose i tillegg til autisme så kan man ende opp med å stable klosser hele livet sitt for å sette det på spissen, men om man er et smart individ med autisme så kan det snevre interessefeltet gjøre deg til en gud innen ditt fagfelt! Folk med autismespekterdiagnosen gjør det ofte bra innen for eksempel IT, forskning, musikkproduksjon, kunst og filmindustrien. Quentin Tarantino og John Carmack er to jeg vil nevne. Ikke at de er diagnoserte autister, men de er definitivt et eller annet sted på spekteret. Det gjelder svært mange, det er derfor det kalles "autism spectrum disorder". Langt flere ville blitt diagnosert med autisme om hele befolkningen ble testet.

Til slutt vil jeg anbefale deg å finne ut av hva du vil gjøre med livet ditt før du begynner å lete etter en partner. Skaff deg en hobby du senere kan tjene penger på, eller studer et eller annet du finner fascinerende. Slik du holder på nå virker det som om å trykke deg selv lenger ned i søla er hobbyen din og det hjelper deg på noen måter! Det kan selvfølgelig gå bra om du er sykt heldig og finner drømmemannen på Tinder, men det kan også ødelegge livet ditt om du møter feil type.
Sist endret av SkurtNilsen; 16. april 2020 kl. 00:03.