View Single Post
Jeg kjenner meg egentlig litt igjenn fra min egen tilværelse fra besrkivelsen din når jeg leflet med druger i 20 års alderen, og spesielt amfetamin. Ei heller taklet jeg noe særlig godt og røyke. Jeg lukket meg inne og ernærte destruktive tankemønster hvor jeg ville stenge meg ute fra hele omverden. Jeg fikk mer rettet paranoiaen mot politiet jeg trodde lurte bak envher busk, og hver lyd de jeg bodde med lagde irriterte meg. Jeg hadde søvnvansker og tankelooper om nettene.

Jeg vet om mange andre lignende tilfeller, og selv om en psykolog har gitt deg en diagnose betyr det ikke at denne personlighetsforstyrrelsen nødvendigvis er noe du må leve med resten av livet ditt. Jeg har sett svært mange tilfeller hvor en endring i livets kurs har gjort underverker for psyken.

Uansett så er du nødt til og endre kurs, og det nytter ikke når du ruser deg. Det som fikk meg til og gå andre veier var en mer holistisk tilnærming til helse både psykisk og fysisk. Selv om en del av den holistiske tilnærmingen ikke allltid har vitenskapelig dokumentasjon, så betyr det langt i fra at det er uvirksomt. Det betyr bare at det kan ligge hestehoder i forkant av utviklingen rent medisinsk, og det kan bety placebo. Det som hjalp for meg var fysisk trening for og bli utslitt nok til at jeg fikk følelsen av å være stein. For og få en mer psykologisk twist på tilværelsen, så begynte jeg med meditasjon. I stressede situasjoner samler kroppen opp stresshormonet kortisol. Kroppen kvitter seg med kortiosol, men opplever man mer stress en avslappning hoper det seg opp en såpass stor mengde at kroppen sliter med å kvitte seg med det. Meditasjon er blant de mest effektive måtene og bli kvitt kortisol på. Jo, mindre kortisol, jo mer produksjon av testosteron og desto mer velvære. Dette har en domino effekt på både psyke og fysikk.

I svært mange tilfeller er agstdempende medisin høyst nødvendig, men takler du alternativene ville jeg gitt det et forsøk. Det første jeg ville gjort var og slutte momentant med røykingen, paralelt med at jeg presset meg til og gå ned på et treningsenter. Så ville jeg lastet ned lydfiler fra youtube med en form for meditasjon jeg gjorde hver kveld før jeg la meg. Etter 3 uker er du muligens en helt ny person. Men når det er sagt, er alle skrudd sammen forskjellig, og om diagnosen din tar såpass mye overhånd er muligens det lureste og lytte til psykologen.