View Single Post
Det som fungerer er å få avsender til å sende pakken fra et privat navn og en privat adresse, ikke et firma. Pluss merke det som gave og skrive en lav verdi på den klistrelappen utenpå pakken. Men, det er ikke alle som er villig til å gjøre det. Og det bør helst være en relativt liten pakke.

Sendes det som gave fra et firma, vil man mest sannsynlig få et brev hvor tollen krever dokumentasjon. Så det må være gave fra en privatperson til en privatperson. Gjerne med noe "happy birthday!" eller "merry christmas" utenpå pakken.

Det er også stor forskjell fra land til land. Bestiller man noe fra Kina, skriver de et latterlig lavt beløp utenpå pakken uten at man behøver å gjøre noen ting. Større firma i europeiske land er ikke særlig villig til å hjelpe deg gjennom tollen. Derimot kan små enkeltmannsforetak være det. Jeg har erfart at de er mer villig til å "jukse" i Øst-Europa enn i vest. Og tyrkerne, no problem.

Nå nettopp har jeg bestilt fra USA. Bestilt på vanlig måte, uten engang å spørre om de kan sende det på den og den måten. Jeg antar at de ikke gjør det uansett, siden det er et stort og anerkjent firma. Men jeg vet jo ikke. Dessuten er kun frakten på over 70 dollar, så jeg må uansett betale moms av den plus fortollingsgebyr. Det blir en dyr affære. Totalt dobbel pris av hva jeg har betalt for varene. Men jeg har regnet på det, og det er billigere enn å bestille fra England, som var alternativet. Så da får det bare være.

Men, jeg fikk tekstmelding fra Fedex hvor de krever både meg og firmaet for en faktura. Det var tydeligvis ikke vedlagt.

Jo, forresten! Kom på noe. Det som funker, det er å fikse frakten selv, med henting. Kurertjeneste. Jeg bestilte noe fra Australia, ganske dyre greier. Og de hadde ingen fraktløsninger til utlandet, men de var behjelpelig med papirarbeid. Man måtte selv bestille henting hos bedriften, og velge "hent i butikk" ved utsjekk. Da jeg bestilte henting, fylte jeg selv ut fraktpapirene. Jeg glemte av at bedriften også hadde fylt ut papirer, og postmannen hadde dratt tilbake til bedriften og levert tilbake deres papirer. Det var jo ikke samsvar mellom deres og mitt. Hvertfall, pakken kom rett frem, uten noe toll og greier. Så det er trikset, bestill kurertjeneste og fyll selv ut papirene. Men pass på at bedriften ikke fyller ut noe, og be de holde eventuell faktura laaangt vekk.

Det beste er selvsagt, om man kan, få delt opp varene i 2-3 mindre forsendelser, såfremt frakten er lav nok til det. Små ting fra England har ofte svært lav frakt. Da går jo alt helt lovlig tvers gjennom tollen.