View Single Post
Sitat av Daaaaaaaa Vis innlegg
Jeg har skummet meg gjennom tråden her fordi jeg også har et nært og familiert forhold med noen som har en personlighetsforstyrrelse, og det har faktisk gått utover meg på groteske måter.
Kan også nevne at hun gjør akkurat det samme som din kone gjør med datteren din. For meg så er det tydelig og jævlig. Det ødelegger datteren hennes, og atpå det så blir det skapt en dyp co-dependency mellom dem og det er nesten slik at moren lever ut gjennom datteren. Datteren har ekstremt vanskelig for å ta valg selv og blir kontrollert av moren.

Grunnlaget for dette er jo at datteren har problemer og moren støtter og hjelper henne i navnet av empati og kjærlighet. Her er Jordan Peterson om problemet.

Gjerne utdyp litt til TS, kanskje vi kan finne noen paralleller? Jeg er nysgjerrig. Det har vært nyttetløst for meg å si det til de nærmeste da det jeg kun har opplevd har vært en mur. Det funker hvertfall ikke å si det direkte til personen. Det blir pekt tilbake med engang.

Jeg er også nysgjerrig på om noen har noen gode youtube-filmer om dette eller artikler om personer med borderline?
Vis hele sitatet...
Helt riktig..Hun lever igjennom datteren vår.
Jeg tror hun er en covert narsissist eller histrionisk.
Nytter ikke ta det opp med henne for hun vil ikke under noen omstendigheter tro at det feiler henne noe. Jeg ser også tendensen til sykeliggjøring av vår datter, en slags "mildere" utgave av Munchausen by proxy.
Vi skal i møte med familievern kontoret hver for oss og jeg er først ut. Jeg vet hun kan "trigges" til sinne nettopp ved å pålegge henne en feil eller til å ta på seg skyld for noe.
Da går hun i modus "hvordan i helvete kan du mene at jeg har gjort noe feil!?"
Jeg har lyst til å nevne dette for mekleren på FV kontoret men vet ikke hvor medisinsk dyktige de som jobber der er.
En uten medisinsk bakgrunn vil fort skufle det unna med "jaja, så har hun vanskelig med innrømmelse av skyld/feil".
Mens en med medisinsk bakgrunn vil kunne forstå at når det er så sykelig som dette så er det muligens noe alvorlig fatt.
Jeg tror faktisk det er helt umulig for henne å innrømme at hun har gjort noe feil eller har noen feil. Det virker som det er en forsvarsmekanisme som ligger der og sørger for at så ikke må skje og derfor er hun selv av den oppfatning at hun har rett og at hun selvfølgelig er feilfri.

Takk for alle svar her

Hun projiserer feil over på andre i en slik grad at det blir komisk noen ganger.
Hver minste kommentar tas alltid som et angrep på henne.
Om det skulle vise seg at hun er histrionisk eller borderline, vil dette kunne antas å være så alvorlig at hun mister foreldreretten?
Det foreligger 3 bekymringsmeldinger hos barnevernet.
En fra terapeut (sykepleier så kan ikke stille diagnoser) som går på at hennes samboer driver med knark og ikke noe på hennes psyke.
Så er det en fra helsesøster på skolen vedrørende vår datter og skolen.
Sist endret av worldwebber; 4. november 2018 kl. 10:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.