View Single Post
Sitat av Pentiax Vis innlegg
Har du førstehåndserfaring med slike personer? Har noe slike i familien. Narsissister og borderline bl.a, og det fyren forteller om i videoen stemmer mye overens med virkeligheten etter min erfaring. Har man først vært borti slike så er de veldig enkle å "spotte" eller gjennomskue. At ofre for slike er noe du omtaler for å mangle ryggrad synes jeg er skammelig. Enhver person som ikke har vært borti slike kan la seg kue.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at både du og Elam maler et ekstremt karrikert bilde som kan vise seg å være veldig lite konstruktive hvis det er det mindsettet du går inn med hvis du møter noen med BPD, da diagnosen er mangefassetert.

JA, folk som blir utsatt for tyranniske psykoer er det veldig synd på - mange blir det fordi de er for "agreeable"/konfliktskye/uten ryggråd/submissive. Noe enkelte asosiale personer eller andre i et destruktivt mønster gjerne utnytter fordi de er enkle ofre og enkle å kontrollere.
Jeg sier ikke at alle som ender i en slik destruktiv relasjon er svake eller skal skylde seg selv, og jeg unner heller ingen å havne i en slik situasjon.
Det eneste jeg sier er at man skal være litt forsiktig med å banalisere PFer som om de skulle vært et arketypisk fundament for en karakter i en hollywoodfilm.

Det hjelper hverken deg eller den som er syk.
Det er så klart viktig å kunne se og deale med "onde" mennesker, men å tro at alle med BPD o.l er "onde" blir en grov overforenkling av virkeligheten.

Ja, jeg har for øvrig førstehåndserfaring gjennom flere år.
Riktignok ikke med både BPD og narcissisme, som virker som en rimelig uheldig PF-cocktail.
Sist endret av Våtfisk; 2. november 2018 kl. 16:02.