View Single Post
Sitat av Pentiax Vis innlegg
Forresten en informativ video om temaet https://www.youtube.com/watch?v=-dXabMP5liQ

At den har såpass "dislikes" kan vel tenkes at det er en del personer som kjenner seg igjen i personlighetsforsyrrelsen.
Vis hele sitatet...
Morsomt at du linker den. Tenkte å nevne at alle med borderline ikke nldvendigvis passer Elams _ekstremt_ paranoide virkelighetsbilde.
Kunne nesten kategorisert opplegget hans som en slags PF selv, fordi han sliter med å holde seg objektiv, snakker fra anekdoter og omtaler syke personer som trenger hjelp på en latterlig nedlatende og dehumanisetende måte som om de kun skulle vært ute etter å ta deg.

Personlig hater jeg å oppholde meg rundt folk som utviser ekstremt asosial eller dramatisk og destruktiv adferd, men jeg opplever selv at bildet som Elam maler ikke matcher virkeligheten.
Jeg kan dog forstå at han trenger å ordlegge seg sånn for å redde alle stakkarne uten ryggrad som ikke tør å handle eller tenke selv og således står uten konseptuell og praktisk rustning mot det verste av denne adferden.

Sitat av Pentiax Vis innlegg
Forresten en informativ video om temaet https://www.youtube.com/watch?v=-dXabMP5liQ

At den har såpass "dislikes" kan vel tenkes at det er en del personer som kjenner seg igjen i personlighetsforsyrrelsen.




Altså for å oppfylle kravene til diagnosen så er det ganske mange punkter du skal treffe for å få den, og manglende empati er det trekket som veier tyngst for å ha den. Vet ikke om du synser litt her, men virker ikke som du har førstehånds erfaring med slike personer. Du kan gjerne utdype hva du mente jeg skrev som er "Helt feil", men for å være ærlig virker du å være litt på bærtur her.
Vis hele sitatet...
Du må gjerne si jeg er på bærtur, men jeg har selv nære relasjoner med folk som har borderline og andre PFer.
Jeg har også vært på kurs i mentaliseringsbasert terapi med profesjonelle som lærer oss å håndtere og støtte en person med PF.
Det jeg sier ligger nært opp mot det jeg lærte av fagpersoner i tillegg til egne erfaringer.
Når du diagnosisteres for borderline gjøres dette blant annet ut i fra en skala med flere punkter, denne skalaen blir referert til gjennom behandlingen. Her kunne altså psykologen, med de jeg kjenner, konstatere nedgang i flere negative trekk - en utvikling jeg selv kunne merke førstehånds sosialt.

At du mener at jeg bare synser er helt ok for meg, men det er strengt tatt du som snakker om et komplekst fenomen som en simpel greie og bruker en crank på youtube som kilde.
Ja, han har sikkert gode tips for de som sitter dypt i det og må klaskes våkne, men beskrivelsen hans yter ingen rettferdighet ovenfor fenomenets kompleksitet.
Lukter forsmådd pengekåt MRA-aktivist lang vei, men han om det.
Har selv sett flere av videoene hans og syns noe av informasjonen er god, til tross for den totale fatalismen og dehumaniseringen han driver med.
Sist endret av Våtfisk; 2. november 2018 kl. 15:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.