View Single Post
War room
0xFF's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Noen purister mener klasse D forsterkere låter "dårligere" enn feks klasse A eller A+B. Endel sier de kan "høre" Fet'sa switche av/på. Jaja. Andre HiFi genier sier klasse D er så mye mer følsomt for elektromagnetiske strålinger fra komponenter i samme hus eller rom. Noen sier jitter. Jeg tenker vi har hatt transistor radio i flere generasjoner alt, og transistorradioen førte til musikk til massene. Lite snakk om dårlig lyd da. Klasse D er på en måte basert på samme prinsipper.
Har holdt på mye med lyd tidligere og klarte ikke høre noe negativt med klasse D forsterkere. Når de i tillegg er mye mer effektive enn A /A+B så er det helt greit å velge D. Mindre av effekten inn går til varme og mer går til lyd. Dette med lyd er vanskelig å forklare fordi jeg bare er en vanlig mann uten noe fagkunnskap eller bakgrunn som elektroingeniør. Så kan fort bli at man blander begreper og beveger seg ut på tynn is. Men gå innom noen lydsjapper og lytt på klasse D så merker du selv om du liker eller hater det.
Vis hele sitatet...
Ingen fare, jeg forstår. Tok også å leste meg kjapt opp på temaet og såvidt jeg kan se er største forskjellen mellom klasse {A, B, C} og klasse D, er at klasse D forsterkere opererer i svitsjet modus, men de andre ovennevte er linære forsterkere. Erfaring med svitsjet strømforsyninger er at det skaper litt ripple-spenning, hvorvidt denne ripple-spenningen er hørbar tør jeg ikke uttale meg om. Men jeg kan si med sikkerhet at det ikke er noe jeg kommer til å høre.

Og ja jeg skal være enig med i at det finnes mange crazy Hi-Fi freaks, og av å til kan man lure på hvorvidt dem hører alt dem påstår.