View Single Post
Hvilken: George R.R. Martins "A Clash of Kings" (Bok 2 i serien A Song of Ice and Fire)

Hva: For de som har sett Game of Thrones eller lest bøkene i A Song of Ice And Fire, så vet de hva det går utover.
Boka fortsetter der bok 1 slapp ("A Game of Thrones"), og personlig synes jeg den er lettere å sette seg inn i enn bok 1.
Brilliant skrevet bok med mange karakterer som skildrer både personer og landskap bedre enn noen annen bok jeg har lest, men kan til tider bli litt tung litteratur. Gode engelskferdigheter er et pluss om du skal lese boka på engelsk (Som forøvrig er anbefalt).
George R.R. Martin er en magiker med ord, som kan skape et vanvittig stort miljø av karakterer, og boka kommer til å suge deg inn til du er ferdig med den. Jeg har aldri vært borti mer "immersive" bøker enn denne serien.

Hvorfor: Når jeg var i militæret var det en del dødtid, så siste permen min stakk jeg på Ark på Gardermoen før flyet gikk, og jeg bestemte meg for å nytte meg av 3 for 2-dealen de hadde der og da, og kjøpte henholdsvis bok 1, bok 2 og bok 3 del 1 i pocket-versjon (Dog boka er svær, så "pocket" er ikke et bra ord for det ) for å ha noe å lese i dødtid og på flyreiser.

Hvordan: Utvilsomt et av de beste litterære verkene jeg har lest, og kan anbefales til alle, da spesielt på Engelsk. Utrolig herlige bøker som fremstiller Westeros på en enda bedre måte enn f.eks serien.
Dersom du likte Game of Thrones-serien på HBO, og liker å lese, så anbefaler jeg å lese A Song of Ice and Fire-serien så fort som mulig. Dessuten kommer ikke episode 9 i hver sesong (Notorisk kjent for å være sjokkerende hittil) så brått på når du har lest boka. Bøkene er forøvrig mye, mye mer innholdsrike enn en allerede innholdsrik serie, så les bøkene, så ser du serien.
Anbefalt, ti thumbs up!
6/6

Jeg er forøvrig begynt på A Storm of Swords: Steel and Snow nå, men pga. eksamensperioder, så blir det ikke mye lesing av skjønnlitteratur fremover.