Tråd: kadafi zaman
View Single Post
Så, så. Trådstarter hengte seg bare litt opp i semantikk, også ligger det jo i manges natur å forsvare seg når man blir angrepet. At TS' forsvar mot logiske angrep ikke fremstod like logiske, beror muligens på en blanding av stolthet og utilstrekkelig erfaring med debattformatet.

TS: Ønsker deg vel, og et godt tips vedr. lignende situasjoner i fremtiden er å a) svelge stoltheten og b) prøve å se objektivt på motpartens argumenter. Det bør ikke utgjøre noen skam å innrømme en feil*. Jeg forstår at du fikk en slik umiddelbar reaksjon på artiklen og ytret det du ytret, akkurat som jeg kunne forstått det dersom Zaman sa det han sa selv om han tidligere hadde opplevd noe de fleste ville anse som mye verre.

Men innse at du har blitt skjøvet fra skanse til skanse etter å ha åpnet med et ugjennomtenkt innlegg, lær av det, og implementer lærdommen i fremtidige debatter. Du uttrykker deg bedre enn mange; du tilhører åpenbart ikke det dummeste segmentet av befolkningen. Derfor bør du ta lærdom, og heller enn å gå i forsvarsposisjon med piggene ute neste gang, bør du prøve å glede deg over at du lærte noe - om deg selv, verden eller f.eks. debatteknikk.

* Jeg er rimelig sikker på at du ikke hadde fått noe annet enn respekt for det fra de aktive debattantene her - uten at det hadde blitt sydd puter under arma på deg av den grunn. Tonen her på bruket (og på mange andre debattfora) er direkte og usentimental, men dette må ikke forveksles med skjær uvilje.