View Single Post
Ønsker bare å komme med en liten oppdatering til denne, ganske nøyaktig to år etter. Konseptet når man søker når man har brutt en lov relatert til "controlled substances" er at man må ha et fritak fra et forbud. Dette fritaket er det ambassaden som anbefaler eller ikke anbefaler å gi, og DHS (Dep. of Homeland Security) som utsteder. Som jeg skrev i førsteinnlegget var hovedårsaken til min bomtur til ambassaden i april for to år siden tilknytning til Norge. Og i retrospekt ser jeg absolutt det, for jeg hadde nok i stor grad misforstått. Ikke hadde jeg med meg noe supporting documents, og ikke hadde jeg ordentlig jobb da heller som jeg kunne dokumentere. Den turen endte opp med at betjenten på ambassaden ikke ville anbefale fritaket, noe som er gjengitt, i affekt i førsteinnlegget.

Spol to måneder frem, vi er i juni, og jeg prøver igjen. Klok av skade har jeg ordnet meg jobb, og jeg har med en bråte med supporting documents. Møter opp på ambassaden igjen, og snakker med en kjempehyggelig kar (betraktelig hyggeligere enn han første). Han ser ikke så mye på dokumentene, og velger etter en liten samtale å anbefale DHS om å gi meg fritaket. Avgjørelsen blir sendt til DHS (et spesielt organ i DHS, that is), og saksbehandlingstiden ruller og går. Etter en saksbehandlingstid på vel 5 måneder får jeg sjokket da jeg sjekker statusen gjennom DoS (Dep. of State) sine sider. "Issued" står det, med en påfølgende melding om at visumet er utstedt, og passet burde være i hende innen få dager. Og det er det. To uker etter sitter jeg på flyet til Florida. Etter en rask tur innom "secondary", der det basically bare var spørsmål om jeg hadde vært i landet før, osv osv, så var jeg on my way.

Ti måneder etter fløy jeg til NY, og da tok hele prosessen 10 min, også nå innom "secondary" (dette tok fem minutter hos nok en kjempehyggelig kar).

Når man først snakker med CBP i USA, så er de vel viten om at man har vært gjennom en forholdsvis stor prosess, der et spesielt organ i departementet de selv er underlagt har godkjent visumet. Så det er ikke noe stress.

tl;dr: Jeg fikk visum, og har reist uten problemer to ganger nå. Ordner seg til slutt, folks!
Sist endret av sokkejohn123; 22. april 2017 kl. 13:53.