View Single Post
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Kort sagt, så finnes det ingen fasit. Hvis du skal lage überkommersiell dansemusikk, hiphop-beats folk skal rappe på o.l, så kan det kanskje være lurt å følge en vanlig struktur, men ikke la det bli et hinder.
Har snart produsert i 20 år og har aldri brydd meg veldig mye om strukturen/oppbygningen i en låt. Kanskje når jeg var yngre og ville produsere trance/club/edm, så var det mer aktuelt å følge stukturene som var mest vanlig på den tiden, men opplevde senere at dette ble vaner som måtte ristes av meg for å utvikle meg videre.

Men det er sikkert ikke så dumt å følge noen fl studio-tutorials på youtube, instagram eller lignende og se hvordan de gjør det.
De har sikkert huskeregler på hva som danner en god intro, refreng osv, uten at dette alltid er et must.
Det er lurt å øve litt på musikkteori, slik at du forstår bedre hvordan akkorder og harmonier henger sammen, og "leder til hverandre".

Anbefaler Rick Beato for musikkteori. På youtube og instagram er det så mange FL studio tutorials at jeg ikke har oversikt desverre...
Vis hele sitatet...
Jeg prøver å lære meg musikkteori, driver å går sakte men sikkert igjennom denne youtube videoen https://www.youtube.com/watch?v=rgaTLrZGlk0&t=921s

Synes du denne videoen er bra for å lære det? Jeg synes selv at musikkteori er "Tungt" å lære å jeg må spole tilbake et par ganger før det "går inn i huet"

i FL studio så har en jo et verktøy som setter opp det ulike "akkordene" f.eks om jeg skal legge inn "Major" så bruker jeg å gå på Piano roll > Stamp > å velger her hvilken akkord jeg vil bruke.
Sist endret av HectorX; 5. oktober 2021 kl. 20:14.