View Single Post
Jeg er stort sett enig med mange av dere; alkohol som rusmiddel er virkelig langt farligere enn det meste annet. Men alle disse diskusjonene er veldig enspora og overser noen kritisk nyanser: Det er mulig å nyte alkoholholdige drikker primært for smaken. Alkohol har en kulinarisk rolle som ingen andre rusmidler har, det kan ikke engang diskuteres. Når jeg drikker et lite glass eisbock til middagen, så blir jeg ikke nevneverdig rusa. Jeg drikker øl til maten fordi det smaker godt, ikke fordi jeg har lada partykanonen med dårlige idéer.

Videre: Mikrodosering er et hett tema om dagen. Du tar såpass mye av et rusmiddel at det subtilt påvirker din sinnstilstand, men ikke så mye at du er rusa. Der er alkohol helt fortreffelig, og hvermannsen benytter det i stor stil! Du kan drikke deg krabbedritings, ja. Men du kan også ta et par glass vin og havne i den sonen hvor en ellers mutt sjel forvandles til en lingvistisk ekvilibrist. Du blir veltalende, uten å snøvle. Danser fritt, uten å snuble. Godt humør, uten å bli innpåsliten. Tar du for mye, så snøvler og snubler du og elger deg inn på damene. Men man må ikke drikke seg sørpe full. Dette er òg en nyanse som ofte glemmes.

Personlig mener jeg at forsvarlig bruk av alkohol i aller høyeste grad er mulig og ønskelig. Og det impliserer at forsvarlig bruk av andre rusmidler også er mulig. Og antakelig ønskelig. I alle fall for noen av de. Jeg tilbringer forøvrig heller tid i lag med en tung blandingsmisbruker enn en misjonerende avholdsmann, bare å for å plassere meg selv på kartet om noen skulle lure.