View Single Post
I dag jobber jeg og sparer så mye penger som overhodet mulig mens jeg tar opp fag jeg trenger til høyere utdanning.

Har planer om å studere ved et universitet om 2 år. Har lyst til å ta maks studielån alle 3 årene (Er dette mulig?) 110 000K x 3 = 333 000 i studielån.


Problemet er at formuegrensen er på 400 000 eller så blir stipendet redusert. Vel, det har jeg slik at jeg har ganske mye penger på BSU og BSK. Og har garantert en formue på over 400 000 i løpet av disse 2 årene. Nærmere 600 000 om alt går som gull.

Har dere freaks noen forslag til hvordan jeg fortsatt kan få maks studielån?

Noen muligheter jeg har tenkt:
1. Burde jeg ta ut mye penger hver måned (Kanskje 5000 x 24 mnd) = 120 000 i kontanter.. Kanskje ikke så lurt? Om jeg gjør dette blir hvertfall formuen min litt "mindre".

2. Låne bort penger til familie før og mens jeg studerer slik at formuen er mindre.

3. Investere pengene i akjser/fond lignende?

4. Investere i dyre ting som Rolexes? Hørt det er svært sjelden de går ned i pris, men vet ikke hvor lett det er å selge de.

Kanskje dere tenker, kan jeg ikke bare IKKE ta fullt studielån? Problemet er at mye er i Boligsparingskontoer som ikke kan brukes enda. Så da blir det jo ganske lite å bruke på å leve om jeg ikke får makslånet?