View Single Post
Sitat av Ajesto Vis innlegg
...
Lurer også veldig på dette med bitcoins, da jeg tror på ideen bak det.
Om jeg er nødt til å betale mva om jeg selger bitcoins til utlandet, eller om det bare er mva på norske salg.

For da kan jeg isåfall invistere en god del i bitcoins, som da blir en utgift i AS'et og forhåpentligvis om 1-2 år ha en mye bedre prisstigning enn det fond etc kan gi.
Vis hele sitatet...
Investeringen i bitcoins vil ikke gi fradrag i skatteregnskapet. På samme måte som med aksjer/fond vil det bare øke eiendeler og minske bankkontoen, inntekt/kostnad blir det først når gevinsten/tapet blir realisert, når du selger det. Det er selvfølgelig ingen problem å investere i Bitcoins om du vil det, men det gir ikke utslag på skatten før du evt. selger.

Akkurat hvilke regler som vil gjelde, er noe usikkert, men her er ihvertfall Skatteetaten sin foreløpige klassifisering av Bitcoins.

Når det gjelder mva, har Skatteetaten vurdert det slik at omsetning av bitcoins er mva-pliktig. Akkurat hvordan utregningen skjer ved kjøp/salg til utlandet kan forhåpentligvis finnes i merverdiavgiftsloven.

Nå er dette skatteetatens vurdering av Bitcoins, og det må nok først ta en runde i rettsystemet før virkelig praksis blir slått fast. Men vil du unngå rettsak er det lurt å følge skatteetatens retningslinjer.