View Single Post
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Trådstarter
Litt av poenget med denne guiden er jo nettopp at du skal kunne klare å sette sammen et oppsett selv, eller i det minste tilegne deg litt basiskunnskap. Det kan være en fin oppskrift på katastrofe å kjøre på med en custom loop uten å gjøre litt forarbeid.

Uansett så må du komme med mer info. Hvilke komponenter loopen skal bestå av og hva budsjettet ligger på er en start. Og les guiden hvis du ikke har gjort det

Sitat av Frufsa Vis innlegg
Hei og Hopp,

Har nå endelig begynt og jobbe, og tenker nå og invistere i vannkjøling på min nye pc, delene til maskinen er nevnt i signatur.

.."Schnipp"..

Så da har jeg noen små spøsmål, og noen ikke fult så små spørsmål.
Vis hele sitatet...
Har helt glemt denne posten jeg

Performancepcs har jeg ingenting negativt å si om, men nå har jeg kun én ordre derifra. Det ser ihvertfall ut til at de aller fleste har positive erfaringer.

Aquatuning på sin side skal man kanskje være litt forsiktig med når det kommer til større ordrer. De opererer med .no-domene og norsk foretaksnummer, men følger likevel ikke norsk kjøpslov. Hva konsekvensene utover innskrenket reklamasjonstid vil være er jeg dog ikke helt sikker på.

Koolance har jeg ingen erfaring med, men de er en ev de bedre produsentene så du vil nok ikke få noen problemer med utstyret deres. Du kan jo undersøke litt hvor restriktive blokkene deres er. Skinneelabs og/eller Martinsliquidlab har sikkert noen tester.

Radiatoren vil være tilstrekkelig, men husk at den har finnetetthet på 20FPI så den yter best med kraftige og dermed støyende vifter. Dog vil du nok få tilstrekkelig ytelse med f.eks Scythe Gentle Typhoon på 1500rpm, antageligvis helt ned mot 1000rpm også, ihvertfall i spill ol. som ikke tyner oppsettet maksimalt. Hvis du heller vil ta sikte på et støysvakt oppsett kan du vurdere Coolgate 360 eller XSPC RX360 som trives med svakere vifter. Én av disse vil på tross av lavere finnetetthet likevel være tilstrekkelig. Black Ice er også mer restriktiv enn de fleste andre, men det er vel kun snakk om en fordobling fra praktisk talt ingen motstand.

Forutsatt at Koolance-blokkene ikke er ekstremt restriktive så vil MCP655/D5 være et ypperlig valg. Om det lønner seg å betale så mye ekstra for den pumpetoppen kan jeg derimot ikke svare på. Til den prisen får du nesten Iwaki RD-20 som er lillesøsteren til alle pumpers mor, RD-30 og er ca. dobbelt så kraftig som MCP655/D5. Jeg har RD-20 i mitt eget oppsett og selv om den er litt større og støyer bittelitt mer enn de fleste andre så er den en utrolig god pumpe. Du skal ha en monstrøs loop før denne kommer til kort. Aberet er dog at den krever oppimot 24V (14-15V fungerer fint) og dermed en 12V-24V stepup konverter, men dette finner du hos Clasern til en hundrings. I tillegg så er portene 5/8"OD, men du får relativt enkelt skviset på en 1/2"ID slange med kokende vann og litt vaselin

Ang. fittings så fungerer jo vanlige barbs like godt som kompresjonsnipler, men er ikke like pene å se på. Det positive er derimot at de er mye rimeligere. Hva enn du velger så bør du gå for noe av god kvalitet, som f.eks Bitspower. Slangestørrelse har ingenting å si på ytelsen og det vanligste er enten 3/8"ID eller 1/2"ID. Personlig så foretrekker jeg førstnevnte, men dette er en smakssak.

Linken til tanken fører til et anime youtube-klipp så jeg vet ikke helt hva du har hatt i tankene her Frufsa