View Single Post
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Trådstarter
Selv om huset på blokka er av sølv er basen av kobber, og den yter heller ikke bedre enn en tilsvarende av annet materiale. Siden det bare er 925 Sterling vil sølvet heller ikke ha de antibakterielle egenskapene 999 rent sølv etter sigende har, som f.eks en killcoil. Jeg skjønner ikke hvorfor du betaler 1200kr+ for braggingrights , men for all del. Det er dine penger.

Skal du kjøre loopen i parallell må du sørge for at hver bane har lik motstand. Hvis ikke vil vannet finne den letteste veien og komponentene i banen med høyest motstand vil få problemer grunnet mer eller mindre ikkeeksisterende flyt. Med én pumpe er skjermkortene det eneste du kan kjøre i parallell. Jeg har ingen erfaring med pumper i serie, men ta en titt på denne tråden. tilsynelatende vil man få rundt 50% bedre head med to pumper kontra én i serie. Pumper i parallell er som du ser en dårlig idé. Hvis du vil kjøre én enkelt pumpe kan du ta en titt på Iwaki RD-30 eller RD-20. Jeg har sistnevnte selv og det er en ekstremt kraftig, men også stillegående pumpe. Iwaki RD-30 er vel bortimot tre ganger så kraftig som Laing D5 så den burde holde i massevis. Aberet med disse pumpene er at de behøver 24V for å kjøre på full spiker, men de kjører også veldig fint på lavere spenninger helt ned til rundt 8V. Jeg skaffet rett og slett en Universal laptop bil-lader med justerbar spenning ut fra 15-24V som jeg koblet til PSU med en molex-kabel. Disse koster rundt en hundrings på Clasern og fungerer ypperlig. Iwaki-pumpene kan dog ikke skaffes hvor som helst så du må ev. ta en titt på performance-pcs.com der de koster rundt 1200kr. Etter mva, frakt og fortollingsgebyr ender man opp med å betale rundt 2000kr for pumpen, men det er forsåvidt verdt det. Jeg prøver ihvertfall å overbevise meg selv om det

Jeg har store motforestillinger rundt ønsket ditt om passive radiatorer og jeg skjønner det heller ikke, men du må bare prøve. Antageligvis kommer du til å sitte igjen med CPU-temperaturer som er verre enn med halvgode luftkjølere, mens skjermkortene takler høy vanntemperatur bedre. Merk deg at det er under full belastning på skjermkortene jeg tror radiatorene vil komme til kort. Så lenge du kun dumper rundt 300W ut i vannet vil du sikkert se greie temperaturer.

Hvilket kabinett skal du bruke forresten?
Sist endret av 83leo; 17. mars 2012 kl. 19:06.