View Single Post
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Trådstarter
Det høres mer logisk ut i mitt hode også, men faktisk ser det ut som om de fleste er enige om at de bør monteres rett etter hverandre for best head.

CPU-blokker passer som oftest de fleste sokler bare man har riktig monteringssett. Nå som Intel har kommet med LGA 2011 ser man f.eks at det også lages sett til ymse populære blokker så de passer. Det er dog verre med heldekkende GPU-blokker der de ofte er ganske så unikt utformet. Innenfor samme serie vil ofte blokker for referansedesign passe ulike kort, som f.eks med GTX570 og 580. Et alternativ er å bruke universalblokker som kun dekker selve kjernen, men man må i så tilfelle feste kjøleribber på VRAM og VRM's. Selv kjører jeg begge mine GTX570 med universalblokker og selv om det ikke er like vakkert som en heldekkende yter de like godt i tillegg til at de koster mye mindre. Hvis man skal blodklokke kan det kanskje være en fordel å ha VRM og ev. minne under vann.

Jeg har ikke kjørt noen konkrete tester på flow vs. ytelse, men jeg kan jo informere om at jeg overhodet ikke hadde noe problem med ytelsen da jeg kjørte min gamle og noe underdimensjonerte pumpe som ga ca. 0.7GPM. Med min nye pumpe som lett takler 1GPM ser jeg rundt 2-3C lavere kjernetemperatur, mao. ikke stort å snakke om.