View Single Post
Hei freaks!

Jeg har et spørsmål vedrørende foreldelse av betalingsanmerkninger som jeg ikke har funnet et konsist svar på ved googling (funnet mange motstridende svar derimot)

Jeg har vært i utlandet i 10 år. 6 av disse har vært i studier med dårlig råd da jeg ikke fikk støtte fra lånekassen fordi jeg teknisk sett ikke hadde studiekompetanse (til tross for at jeg har gjennomført en master nå ) Jeg pådro meg et par betalingsanmerkninger før 2016. Hovedsaklig kredittkort på 5, 10 og 20K per kort. Dette gikk til forfall. Har ikke hatt økonomi eller inntekt i Norge så det er lite de har fått gjort med det, og min plan har vært og spare opp penger og så få til en avtale med dem ved å betale en del av beløpet (feks 60%) i en gang når jeg får økonomi til det.

Sjekket den siste uken kredittverdigheten min og fant ut at meste av gjelden var borte, bortsett fra 1600 kr for en liten regning på et par hundre fra et lite sykehusbesøk når jeg var i Norge (som jeg akter å betale i sin helhet, for min egen samvittighet). Kreddittsjekken har kommet opp med samme beløp i et halvt år nå (sjekket digipost og kreditorer har visst tatt en kreditsjekk av meg av og til, så jeg kunne derfor se at det var tilfellet for 4 måneder siden også). Noe av gjelden står derimot på gjeldsregisteret, men er oppført merkelig (noe som salærer uten grunnbeløp, og noe som kredittgrense uten at det har gått salærer på det - selv om jeg ikke har noe fungerende kort)

Jeg vet at det betalingsanmerkninger foreldels etter 4 år men reglene og praksis rundt det er litt vage og motstridene forklaringer eksisterer på nettet, mitt spørsmål er som følgende:

Spørsmål:

-Vil denne gjelden bli restartet med en gang kreditor finner ut at jeg blir kreddittverdig igjen (gjennom feks namsmann eller forliksråd slik at de kan forlenge den med 10 aar) eller har den blitt permanent foreldet?

-Evt. hva er reglene og hva er praksis for selskapene her? Evt. noen tips på hva som er best å gjøre, feks vente med å betale betalingsanmerknigen slik at jeg ikke blir kreddittverdig før jeg forhandler om en nedbetaling, eller noe naivt annta at de er ferdig med meg og fortsette med livet?

Jeg har også vurdert å bli kredittverdig også ta opp et nytt kredittkort på 20k i en annen bank slik at jeg itillegg til egne sparepenger på 40k kunne betalt meg ajour med en gang, og bare hatt nedbetaling på et kredittkort igjen iallefall. Jeg har mere orden på økonomi nå og sparer sakte.

Uansett så virker det slik at om jeg betaler den ene betalingsanmerkningen jeg har igjen nå på et par tusen så vil jeg bli kreddittverdig (inntil videre iallefall).

På forhånd takk til alle som har noe smart å si Jeg har googlet mye men det har vært en del forskjellige svar og fortolkninger av lovtekstene samt hva som faktisk er praksis.