View Single Post
Sitat av lordpizza Vis innlegg
Hei!
Mye takket være denne forumtråden er jeg nå ett 100% fungerende oppsett med Edgerouter X SFP uten bruk av FMG. Takk til alle som har postet config her!

Jeg har et veldig enkelt oppsett med Edgerouter X SFP og 1stk Unifi AP AC LR tilkoblet direkte i Edgerouteren med PoE. eth0 er eget lan for IPTV, eth1-4 er mitt vanlige LAN i switch0 og her er unfi ap koblet til og dette fungerer bra. Det jeg nå ønsker er å opprette et eget nettverk for IoT/hjemmeautomasjon med sin egen SSID. Enheter på dette nettverket får kun lov til å snakke ut mot internett, ikke mot mitt vanlige lan. Ellers er det behov for at min vanlige lan skal kunne snakke med enheter på IoT-nettverket.

Noen tips om hvordan jeg kan få til dette? JEg er ikke så erfaren med VLAN men regner med det er dette som må til? Et IoT VLAN definert i switch0 og opprette et nytt WLAN på unifi AP hvor jeg setter VLAN ID?

Takk på forhånd
Vis hele sitatet...

Her er du ikke på helt riktig spor. Sett opp eget VLAN til IoT enheter. Bruk egen IP range og sett opp brannmur regler fra ditt «hoved» nettverk som tillater trafikk til dette nettverket. Samtidig som du oppretter regler som ikke tillater trafikk fra IoT Nettverket til ditt «Hoved» nettverk. Så Tagger du det nye VLAN på porten UniFi AP er tilkoblet. All config for dette går gjøres med de respektive GUI til EdgeRouer og UniFi Controller. Lykke til