View Single Post
At korttidshukommelsen blir dårligere mens du er stein/høy er vel utvilsomt. Så en BBC dokumentar på NRK om dette, men husker dessverre ikke hva den het. Der mener jeg at det kom frem at langtidshukommelsen stort sett ble intakt selv ved ganske hyppig røyking. Men hvis du er stein når du leser, og korttidshukommelsen er dårligere vil ikke ting prosesseres til langtidshukommelsen like bra. Har ikke kilder dessverre, men mener jeg har lest dette, det er vel også ganske logisk.

Før tenkte jeg at fyring på kvelden ikke var noe problem for lesingen neste dag, men har snudd litt på dette. Dette bygger jeg kun på egne erfaring, men basert på det har jeg for min egen del kommet frem til at jeg husker mindre av det jeg leser dagen etter mye fyring. Om dette er placebo eller ikke er ikke godt å si. Men mange har jo en følelse av å være bakfjerne, og for min del er det ikke like lett å lese når jeg er det.

Så som mange andre her skriver så er det vel "alt med måte" som gjelder her også. Jeg kan godt fyre i helgene uten at jeg føler dette går utover neste ukes lesing. Kan også fyre i ukedagene når det ikke er nærme opp til eksamen, men det blir jo individuelt hvordan du ønsker/føler for.