View Single Post
Elsk: Jeg tror du mistforstå meg litt. Jeg mente ikke at det var fare for å bli psykotisk hvis du oppsøker alternativ medisin. Det jeg mener var at man har i det siste innsett at full psykose (hvor hallusinasjoner og vrangforestillinger er vanlig), og full autisme, er to ekstreme sider av noe som egentlig er en gråskala. Det vil si at det går ann å være litt psykotisk eller litt autistisk, men du vil aldri bli diagnosert som det, fordi symptomene ikke er sterke nok. Min teori er at folk som heller over på den psykotiske siden av spekteret er lettere mottakelig for å tro på alternativ medisin og å oppleve å bli "healet". Det samme gjelder religion, aliens, konspirasjonsteorier, osv.

Og jo, forskning og vitenskap ER i seg selv uten preferanser. Det største unntaket jeg kommer på er forskning på psykedelika, som har stoppet opp i 40 år, fordi det har vært vanskelig og tabu å forske på det, og rett og slett ulovlig å forske på det uoffisielt. (noe som ikke kan sies om alternativ medisin, forsk ivei!) Men selv i dette ekstreme tilfellet har det nå begynt å snu. I noen tilfeller er det gamle forskere som var ung på 60-tallet, og som nå ikke har noe å tape på å forske på slikt. Og jeg merker også nå at det er noen studenter som er interessert i å forske på det, tross at det vil være risikabelt for karrieren deres. Det samme gjelder alternativ medisin og healing. Hvis noen klarer å vise til reproduserbare, nyttige resultater innenfor forskningens rammeverk så kan jeg begynne å tro på det. Hvis ikke, så er jeg nesten nødt til å kaste det i baljen med ting som skjeggete menn i skyene, rosa elefanter, spionsattelitter som leser tanker, aliens, osv. Det er mange som tror på det, men det betyr ikke at det er sant, og selv om det skulle være det har det tilsynelatende ingen praktisk anvendning som kan reproduseres (enda). Men jeg tror ikke det kommer til å skje snart, fordi folk som driver med det her ser jo ut til å sky vitenskapen som pesten.. kanskje ikke så rart, vitenskapen er jo bare et rammeverk som gjør det mulig for oss å si med stor pålitelighet hva som er sant og hva som er humbug.

Gi meg én kvalitetssikret, reproduserbar artikkel, som viser at healing ikke er humbug. Jeg tror nok jeg skal klare å grave fram en god del som viser det motsatte. Jeg har ikke lest noen direkte forskningsresultater selv enda, men jeg har lest populærvitenskapelige artikler som har referert til forskning. F.eks. Diluting the scientific method: Ars looks at homeopathy

SPØRSMÅL: Jeg har hørt at trim er bra for hjerte- og karsystemet og dermed kan forlenge livet... Stemmer det?
SVAR: Hjertet ditt er programmert til å slå et visst antall slag i løpet av livet. Ikke kast dem bort på trim! Alt blir utslitt etter hvert, også hjertet ditt. Med andre ord: Raskere og flere hjerteslag pr. minutt bruker av kvoten. Vil du leve lenge? Ta deg en lur i stedet!
Vis hele sitatet...
Hehe. Bill Gates sa vist noe av det samme. Nå stemmer det jo ikke i det hele tatt. Men man trenger ikke drive med hardtrening for å forlenge livet, hvis man er naturlig aktiv hver dag (går/sykler til skolen, tar trapper istedenfor heiser, etc.), så er det mer enn nok.
Sist endret av Skyfex; 25. september 2009 kl. 15:50.