View Single Post
Sitat av funksjon Vis innlegg
Da har du vært heldigere enn meg på flere enn ett felt. Bra for deg! Har vært innom mye, men aldri en bærekraftig (både sosialt og miljømessig), ufaglært interessant stilling. Og jeg har fulgt arbeidsmarkedet slavisk i rundt fem år nå, delvis på tvang. Frilans stiller det seg annerledes, men det krever for mye nettverksbygging (rævslikking) og talent eller driv. Virker som det er mye nepotisme ute og går i norsk arbeidsliv, alle jeg kjenner som har en "spennende" jobb uten å ha gått skoleveien har fått den via noen de kjenner.
Vis hele sitatet...
Jeg har utdanning, du har nok rett i at det er en fordel.


Nevrotypiske flest (ingen anklagelse) liker rutiner, jeg kan ikke fordra dem pga. hvordan de kort fortalt overskrives i hukommelsen og dermed forkorter den opplevde levetia.
Vis hele sitatet...
De fleste liker i alle fall trygghet. Frihet og trygghet er ikke nødvendigvis motsetninger. Har du økonomisk trygghet f eks, kan det også gi ganske mye frihet.

Rutiner er både og, synes jeg. Har hatt prosjektstilling med null rutine, det er også ganske slitsomt da kan må finne opp kruttet og skape sin egen jobb hver eneste dag. Det er gøy, men ikke hver dag. Har man en periode der man ikke går for full maskin så har kan ikke noe rutine å hvile på, det kan være tungt. Der jeg er nå er det en fin balanse.

Når jeg nevnte en ganske lang historisk kontekst var det en henvisning til mesteparten av historien vår som art, før jordbruks- og industrirevolusjoner ga oss samfunnet vi nå rævkjører planeten med. Før var arbeidet en integrert del av hverdagen, mer sosialt og langt mindre spesialisert.
Vis hele sitatet...
Sammenliknet med en spiker fabrikk, helt sikkert. Men det finnes mange sosiale jobber for dem som liker det. Arbeidsplassen er en veldig viktig sosial arena for de fleste. Men man må jo velge et yrke som passer en. Vi har mye større muligheter til å velge nå.

jeg blir for eksempel deprimert av å bare vite at jeg skal på jobb. Foretrekker langt på vei hobbyprosjekter, være utendørs, lese, reflektere, sosialisere og utøve nestekjærlighet fremfor en kjedelig jobb. Men dette er jo basert på mine erfaringer og evner, som åpenbart står i kontrast til mange andres. Det finnes flere måter å oppleve mestring og bidra på uten at det foregår via en arbeidskontrakt.
Vis hele sitatet...
Det høres ut som du trenger en ny jobb Jeg forstår bare ikke hvordan den kontrakten ødelegger opplevelsen for deg. Den går begge veier, du har rettigheter som arbeidstaker også.