View Single Post
Sitat av funksjon Vis innlegg
Har personlig aldri takla åtte til fire-stillinger i typiske hjernedøde jobber, skjønner ikke hvordan folk holder ut
Vis hele sitatet...
Er du så sikker på at en "typisk åtte til fire-jobb" er så hjernedød, meningsløs og ufleksibel? Jeg opplever at min typisk normale voksenjobb gir meg masse frihet og fleksibilitet, både faglig og mtp arbeidstid, og mulighet til å være kreativ, ha ansvar og medvirkning på det jeg driver med. Skjønner ikke helt hvordan livet mitt skulle blitt noe mer fritt, fleksibelt og meningsfullt om jeg skulle tatt tilfeldige strøjobber.

Tida forsvinner så enormt fort, og det er egentlig den eneste valutaen man ikke kan skaffe mer av. Penger kommer og går, men alle skal dø. To dager fri, tre-fem uker om sommeren virker på meg absurd sett i en ganske lang historisk kontekst.
Vis hele sitatet...
Det er sant, og det er lurt å være bevisst på balansen mellom jobb, familie og andre ting. Men det virker rart for meg å liksom skulle trekke arbeidstiden fra livet. Å være på jobb er en del av livet mitt som jeg setter pris på. Det forutsetter jo at man velger et yrke der man trives med innholdet og arbeidsforholdene. Forresten, historisk kontekst? Hva tror du folk stort sett har holdt på med sin våkne tid opp gjennom menneskehetens historie?

Er (litt) overrasket over at ikke sekstimers-dager engang nevnes i den offentlige diskursen rundt potensielle klimaproblemer. Mindre kjøpekraft og mer fritid, men levestandard måles tydeligvis fortsatt i BNP, med evig vekst som hovedmantra. Hodeløst, spør du meg, akkurat som oppussings- og kjøpemanien som virker til å være noen av hovedsyslene til arbeidsfolk utenom jobben.
Vis hele sitatet...
Enig, det er hodeløst. Mdg har dette i sitt program, så det er ikke sånn at miljøbevegelsen ikke har tatt den ballen.