View Single Post
Sitat av robhol Vis innlegg
Folk med dårlig råd får dårligere forutsetninger i livet enn folk med god råd. Det gjør at folk/familier/"slektslinjer" som er fattige ofte forblir det.

Jeg er ikke 100% sikker på at jeg ser hvor du vil med tråden, innlegget er tunglest og det er ikke helt klart for meg hva du spør om.
Vis hele sitatet...
Er klar over at det ble litt for tungt og langt ja, vurderte å dele inn i avsnitt også men følte ikke det passet.
Mener du her folk som er i jobb eller ikke? Eller at dårlig råd gir dårlige forutsetninger også for å komme i jobb? I så fall synes jeg det er vanskelig å forstå at familiens økonomi skal påvirke så mye. Vi har et skolesystem i Norge som gir "gratis" utdanning og mange utdanningsmuligheter (som påpeket over). Jeg har også litt vanskelig for å forstå dersom man kan betraktes som å være fattig ved å ha en helt "vanlig" jobb, men det spørs jo på definisjonen man har. Om man er foreks butikkmedarbeider hele livet, ville man ha betraktet det som å være fattig?
Som jeg skrev tror jeg kanskje ikke det at de ungdommene som var redd de ville bli fattig kan taes helt bokstavelig.
Når det står i innlegget om disse som "ikke kom seg bort" så høres det jo nesten ut som at enten så ble man boende på samme "fattigslige" sted eller så ble man værende fattig også om man flyttet. Igjen tenker jeg tilbake til dette om man har jobb eller ikke. Siden forfatter skriver at han møtte disse tidligere skolekameratene igjen i dette gatemagasinet han jobbet i og når man tar i betraktning hvem som solgte dette, altså de som ikke hadde mulighet for annen inntekt, virker det jo rimelig å anta at de ikke hadde jobb ellers. Og hva kan så grunnen til dette være igjen?
Så var det dette om at han påstår å ha sett fattigdom gå i arv, og de tre generasjonene med selgere. Dette synes jeg virker litt spesielt, om tre generasjoner skulle ende opp i slike vanskeligheter. Om det menes tre generasjoner som i tidsregning/sammenligning av alder, er det derimot mer forståelig.
Så er det dette på slutten med at det kan virke som disse ungdommene ikke har noe håp: "Med en alvorlig mine så sier de at de har funnet sin plass i livet. Nederst ved bordet." Om de går på skole og jobber alminnelig der, skulle de vel ikke tenke at det skulle være noe problem å få en normal gjsnittlig inntekt i fremtiden? Her tenker jeg igjen at de kanskje overdramatiserer og tenker litt "råflott" rundt det, som sagt i forhold til hvem de sammenligner seg mot, det er jo 16 åringer det her er snakk om.
Så lurer bare generelt på hva folk evt. tenker rundt disse tingene og det som står.
Men ser at mye av dette nok best kan besvares av forfatteren selv, så får høre hva han har å si også.
Sist endret av Friendman; 18. september 2022 kl. 20:31.