View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Minstesats som ufør. Men jeg hadde jo et liv før jeg ble kronisk syk så har endel økonomiske forpliktelser fra tidligere som er i overkant av hva jeg klarer som ufør. Pluss at jeg har ganske mye utgifter i forbindelse med min sykdom som koster meg mye. Får ikke dekt feks alternativ behandling som jeg må prøve ut fordi skolemedisin alene ikke virker i særlig grad. Må også ta noen medisiner som ikke er på blå resept. Har spart alt av kvitteringer så skal få det i selvangivelsen og kanskje få tilbake skatt, men jeg sliter jo nå og det er jo nesten et år til skatteoppgjøret så må finne en løsning nå.

Er selvsagt takknemlig for å få muligheten til å jobbe i den situasjonen jeg er i. Og jeg forstår jo arbeidsgivere at de primært ønsker stabile arbeidstakere. Føler bare at de som har tilbudt meg sort jobb kanskje tenker mest på hva de kan spare. Jeg kan jo gjøre akkurat samme innsats om de ikke betaler sort så jeg skjønner ikke helt hvorfor de ikke ønsker å rapportere inn ansettelse og slikt. Om jeg kunne jobbet kvitt så hadde jeg sagt ja med en gang.

Jo Sinna Markmus om jeg sier ja så blir det utbetalt penger under bordet. Uten skatt. Det har ikke vært snakk om å involvere NAV på noe vis. Det har rett og slett vært snakk om å unngå å involvere NAV. Keep things on the DL. Jobbe sort. Og det er ikke meg som har foreslått det men de.

Det er jo mange arbeidsgivere som har flere ringevikarer på liste over folk de kan tilkalle om de blir short. Og det er den type jobb jeg har sagt jeg kan gjøre. Jeg har vært åpen og ærlig om min situasjon og fortalt at på bra dager jobber jeg like bra som om jeg var helt frisk men på dårlige dager klarer jeg ikke jobbe i det hele tatt. Og jeg vet at minst et par av de jeg har søkt hos egentlig har litt for lite folk i jobb i forhold til arbeidsmengde og oppdrag, så de må betale ut ganske mye overtid og overtidsmat og slikt og det koster vel masse? Da er det litt rart at de bare vil la meg jobbe sort og ikke på vanlig måte?

Det jeg har sagt jeg kan bidra med er at de slipper å ha meg på noen vaktlister, jeg krever ikke lønn utover de dagene jeg jobber. Altså er ikke kontrakt viktig, det jeg tenker er viktig er at alt er lovlig. Ønsker ikke snike på skatten eller jukse på ufør. Vil bare jobbe og betale min skatt. Siden jeg ikke har kone eller barn har jeg sagt jeg kan jobbe helg, kveld og ferier eller uansett ellers når de trenger ekstra folk. Føler jeg er så fleksibel som min helsesituasjon tillater.

Ivrig Jerv jeg har lest en plass at uføre kan bo innenfor EU uten å miste trygden og man kan også velge å betale inn avgift for å beholde rettigheter i folketrygden. Skal forsøke å finne tilbake til der jeg leste det. Er singel så trenger ikke og ønsker heller ikke et helt hus. En veldig liten hybelleilighet er perfekt. Mindre areal å kjøle ned eller varme opp. Lettere å vaske og holde rent og lavere leiepris. Vet ikke om det er mulig men om jeg kunne funnet en hybel til max 3000 kr så hadde jeg fint kunne greid meg bra i spania på bare 15 kvm.
Vis hele sitatet...
Hvis du kan bo på en 15 kvm hybel hvorfor gjør du ikke det her? Når du uansett er fri nok til å flytte til utlandet kan du vel også flytte hvor som helst i norge?
Du kommer ikke til å være den jobben ringer for overtidsarbeid, men som tilkallings/ekstrahjelp. Og uten kontrakt har du uansett ikke rett på overtidstillegg, og for å være ærlig syns jeg det er fair når arbeidsmengden din er så liten og tilfeldig. Som sagt de er veldig greie med deg som i det hele tatt er positiv til å la deg komme å jobbe litt.

Ang utlandet er unntaksregel ved å skatte til begge land , men da er det ikke mer du står igjen med i utlandet enn i norge.

For meg høres det ut som at du prioriterer pengene dine helt feil. En ting er om du har gammel gjeld, den må betales, men få hjelp av rådgiver på nav til å veilede økonomisk og sette opp mer overkommelig nedbetalingsplan. Si hvis du leier hybel her til 5k og nedbetaler 3k gjeld i mnd har du fortsatt rundt 8 k å leve for pr måned. 2-4 av dem går til mat, og 4-6 til annet.

Men om det er sånn at du velger å blåse bort 5 k i mnd på hasj og alternativ medisin, og handler dyr mat så prioriterer du feil og på måter du ikke har råd til