View Single Post
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Sannheten er ofte HELVETES vond, skal jeg si deg. Det er nettopp derfor jeg ba deg jekke det ned litt.

Å diskutere det er én ting, noe helt annet blir det når man nærmest gjør alt man kan for å rive opp gamle sår.


Forøvrig er jeg enig med deg. Overgrep / voldtekt burde hatt en LANGT strengere strafferamme.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er om en strengere straff ville hatt noen effekt.

Ville det gjort situasjonen bedre for de pårørende? Og i så fall på hvilken måte? Og kan dette dokumenteres? (altså strengere straffer gjør det lettere for de pårørende å komme over tragedien?)

Ville det hatt en prevantiv effekt? Eller er det rimelig å anta at folkene som er i stand til å gjøre en slik handling ville gjort det uansett om han fikk 21 års fengsel - eller 40 år?

Ville det hatt en større rehabiliterende effekt? Og har vi ikke egentlig allerede forvaring om vi mener personen er en fare for samfunnet og trenger lengre rehabilitering?

Personlig har jeg egentlig liten tro på at noe særlig strengere straffer vil ha en stor effekt - og da mener jeg vi ikke har noen grunn til å øke straffen. Som sagt tidliggere skal aldri straff gies fordi man ønsker hevn - men man skal ta hensyn til de pårørende. Og da i størst grad for å kunne hjelpe de med å få en closure. Og jeg er spendt på om noe spesielt strengere straffer enn det vi har i dag faktisk ville hjulpet mye.