View Single Post
Sitat av Taurean Vis innlegg
Sånn som du skriver, det er søren ikke rart det blir flere og flere kriminelle og overgripere .....
Vis hele sitatet...
Hvis du skal antyde at den moderne rettsstaten produserer overgripere foreslår jeg at du kommer med statistisk signifikante datasett som peker i den retningen. Hvis du ikke er i stand til å forstå eller delta i diskursen med noe annet enn anklager så sier det mer om deg enn om meg.

Det er ikke for akademisk. Det som plager meg, er at sånne som deg syns det er greit at en gammel, bitter, ekkel mann skal slippe billig unna med å kjøre kukken sin inn i ei 13 år gammel jente (snakker ikke om enkelttilfeller her om jeg tråkker på noens tær) mot hennes vilje, etter å ha vunnet tilliten hennes med sjarm og penger. Altså utnyttelse. For det er det du sitter og forsvarer, at sånne skal "resosialiseres". De burde i det minste vært kastrert.
Vis hele sitatet...
Ja, overgripere bør resosialiseres hvis de har blitt rehabilitert. Jeg tror ikke det er mulig for alle overgripere, og det er ikke alle overgrep som skyldes psykiske lidelser som f.eks. pedofili. I noe fall vil det utmåles straffer opptil 21 år, som fortiden er maksstraff i norske rettssystemer. Det er ikke noe i veien for å ha strenge straffer, men det må springe ut av en grundig forståelse av overgrep, overgriperen og deres plasser i samfunnet. Populært kalt "å tenke igjennom ting".

Hva jeg mener om straffegrensene er i bunn og grunn irrelevant fordi jeg gikk inn i denne debatten kun fordi du skrev at man ikke burde tenke etter når det kom til overgrep. Det er i bunn og grunn et forslag om å forkaste rettsstaten og sende oss over tusen år tilbake i tid. Hverdagsfascisme fra folk som ikke forstår bedre skal aldri tolereres.

Jeg ser helst at du toner ned språkbruken i forhold til seksuelle overgrep her, siden det kan være relativt ubehagelig for folk som har blitt utsatt for overgrep.