View Single Post
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Ja, hensyn til de etterlatte er en del av strafferammene og straffeutmålingene som skjer i norsk rett. Hensynet til forbryteren og det øvrige samfunnet er også ting som tas med i bildet. At vi skal sette oss inn i offerets situasjon er ikke det samme som at vi skal gjøre det offeret føler er riktig. Dette er det vi gjerne kaller "den moderne sivilisasjon" og blir ofte sies å starte med romerretten under nettopp romerriket. Jeg tror du kanskje er noe sent ute i forhold til å snu den utviklingen.
Vis hele sitatet...
Sånn som du skriver, det er ikke rart det blir flere og flere kriminelle og overgripere .....


Sitat av ivioynar Vis innlegg
Jeg beklager at dette debattforumet tydeligvis er for akademisk for deg, men hvis målet ditt er å skrive sinte innlegg om hva som "burde gjøres" uimotsagt kan jeg kanskje anbefale deg f.eks. vgd. Innenfor den lovgivende og dømmende makt er det stort sett argumentasjon og analyse som gjelder fremfor impulser, så da nytter det ikke med holdningen om at enkelte ting ikke skal tenkes igjennom.
Vis hele sitatet...
Det er ikke for akademisk. Det som plager meg, er at sånne som deg syns det er greit at en gammel, bitter, ekkel mann skal slippe billig unna med å kjøre kukken sin inn i ei 13 år gammel jente (snakker ikke om enkelttilfeller her om jeg tråkker på noens tær) mot hennes vilje, etter å ha vunnet tilliten hennes med sjarm og penger. Altså utnyttelse. For det er det du sitter og forsvarer, at sånne skal "resosialiseres". De burde i det minste vært kastrert.

Jeg er stolt av norge og at vi har et velfungerende rettsapparat, men overgripere og drapsfolk slipper altfor lett unna! Håper du er enig i den da.
Sist endret av Taurean; 31. juli 2012 kl. 20:37.