View Single Post
Sitat av orgopapp Vis innlegg
'
Synes du burde ofre en liten tanke for mennesker i resten av verden...
Ta for eksempel sør-afrika. I 2009 ble det rapportert over 63 000 voldtekter og nærmere 17 000 mord. Mange lever i absolutt fattigdom og har det så ille at få ord kan beskrive det. Kvinner og barn eier ingen rett, funksjonshemmede (bl.a) blir misbrukt. Mange må skaffe vann med livet som innsats, andre går dag ut og dag inn på en fordømt søppeldynge for å finne verdimateriale til livets opphold. Få har tilgang og råd til skole.

Allikevel sitter vi her oppe i Norge og klager på hver minste lille ting...
Vis hele sitatet...
Hva har det med dette eller noe annet å gjøre? Jeg blir gal av slik tulleargumentasjon. Med den elendige retorikken der kan en avfeie absolutt alle problemer og problemstillinger i Norge. Skal en ikke kunne ta opp noe som helst her til lands da, fordi det alltid er verre et sted i Afrika? Jeg "ofrer mange tanker" for mennesker i resten av verden, og det er helt forferdelig trist de tilstander som er. Men det betyr ikke at jeg ikke samtidig kan klage på andre problemstillinger som angår oss i Norge. Du er ikke en usympatisk drittsekk hvis du klager over å ikke ha råd til å spise noe på en hel dag, fordi andre ikke har spist på to. Hvis ingen kan klage uten å ha det verst i hele verden, kommer vi ingen vei med noenting.