Tråd: Pride/FRI
View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det hele fremstår som et autistisk, speedaktig og småpsykotisk OCD-aktig oppheng i å kategorisere alt og alle etter en fullstendig vilkårlig og stadig skiftende metrikk.
Vis hele sitatet...
Vent til du finner den aller nyeste forskningen som viser en viss korrelasjon mellom ASD/ADHD/SCT og transpersoner...
https://www.nature.com/articles/s41467-020-17794-1

Uansett så virker det som det er STOR korrelasjon mellom kjønnsuttrykk og biologisk kjønn i 90% av befolkningen men at det er avvik i generelt skeive personer som feks homofile, skeive og transpersoner der transpersoner topper lista som de som er mest ekstreme i denne aksen.

Ting blir jo mye mer komplisert når noen transpersoner får en diagnose som heter gender dysphoria som er en mental lidelse der du føler deg såpass mye som det motsatte biologiske kjønnet du er født som at opplever dysfori, som er det motsatte av eufori. En slags traumatisk og fæl følelse. Det er her mye av transdebatten kollapser på seg selv siden hvorfor skulle du ha hatt gender dysphoria om kjønn bare er ett sosialt konstrukt? det burde da hete sex dysphoria siden det er de fysiske karakteristikkene du ikke klarer å håndtere? Og så er det jo gatekeeping i transsamfunnet der noen mener at de som ikke har GD ikke egentlig er trans? Men en form for ikkebinær femenin person (for en biologisk mann).

Jeg er jo selv skeiv og i forhold med en transperson akuratt nå. Jeg føler at jeg i mitt eget forhold ser jeg personen som individet. Selv om personen har ett maskulint utrykk og heter ett typisk guttenavn så er jo ikke personen en mann på alle områder. Jeg synes at alle sosiale kategorier for kjønn er helt fullstendig meningsløst. Biologi er en god måte å putte folk i grupper og hvordan du skulle oppføre deg på toppen av dette substratet er egentlig ikke så viktig for hvor du passer inn i samfunnet. Dette er også grunnen til at jeg er fullstendig imot kjønnskvotering.

Uansett så ser det ut som høyresiden sier at biologi er det eneste som teller og venstresiden sier at oppvekst og miljø er det eneste som teller men realiteten er en kombinasjon av begge noe som fører til at begge sider forkaster hverandres argumenter for å prøve å forklare hvorfor ting er som de er.