Tråd: Pride/FRI
View Single Post
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Kan du frembringe en allmen og praktisk anvendelig definisjon av både kjønn og kjønnsidentitet som er logisk koherent (spesifikt må de hverken være selvreferende, sirkulære eller selvmotsigende), og som samtidig er totalt frikoblet fra alle biologiske restrisksjoner og henvisninger?
Vennligst les forespørselen min helt bokstavelig.
Vis hele sitatet...
Kan jeg kontre med et spørsmål om hvorfor det er et krav at definisjonen ikke skal ha med biologi å gjøre?

Det er ikke løsrevet fra biologi fordi gender og sex er sterkt korrelerte - kjernen av debatten er mest at den korrelasjonen ikke er 100%. Gender er et psykososialt fenomen og både psyko- og -sosial-delen av det ordet impliserer biologi helt nødvendigvis - om ikke fordi vi fundamentalt er et resultat av "maskinvaren vi kjører på", så i hvert fall fordi hundrevis av forskjellige hormoner og signalstoffer er involvert i alt som kan kalles psykologi.

Når det er sagt, er det noe feil med f.eks. Wikipedia-artikkelen Gender? Er spørsmålet rettet spesifikt til serverDude?

(Edit: jeg bruker altså engelske uttrykk fordi jeg er for lat til å drive og skrive "biologisk kjønn" og "psykologisk kjønn" eller hva man nå sier hele tiden. )
Sist endret av robhol; 21. juni 2021 kl. 12:31. Grunn: link