Tråd: Pride/FRI
View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er jeg enig i. Det var diskutert noe lignende i en annen tråd, denne dum mann/smart dame - tropen, som er ganske kjedelig og forutsigbar.

Jeg vil ikke si at alle homofile roller er platte, men alle handler om homofili. Det finnes jo gode filmer med det som tema, men ideelt sett burde en karakter være homo uten at det var temaet til karakteren. Jeg synes Skam var et positivt unntak der, i Isak-sesongen. Den sesongen handlet hovedsaklig om psykisk sykdom, det faktum at hovedpersonen var homofil ble ikke adressert enn mer enn det nødvendigvis må bli når en ungdom får seg sin første kjæreste og han viser seg å være en gutt. Det var rett og slett en homofil karakter der homofilien ikke var hovedpoenget. Man kunne fått ca samme serie om man brukte et heterofil par. Da nærmer vi oss ekte representasjon. Den krampaktige representasjonen du beskriver tenker jeg er et skritt på veien, men det er egentlig rart at man ikke har kommet lengre.
Vis hele sitatet...


Usannsynlig og urealistisk uforstående og naggy kvinner i filmer eller serier hvor helten tross alt har noe viktig å gjøre er jeg også ganske lei. Typ i The shield som det beste eksemplet jeg kommer på nå. Enten er det dum mann, smart kvinne eller så er dama notorisk umorsom og sånne som alltid i det virkelige liv ender opp med dotter.

Dette fenomenet kalles Hvist corporate wokenes og det har definitivt sine baksider. Jeg tenker dog at det er lett å gjennomskue hva som er ment som en ekte skildring av en minoritet og hva som åpenbart er et fåfengt forsøk på inkludering for å skåre noen billige poeng. Skam har jeg gått glipp av dessverre, men jeg har hørt mangt et lovord om hvor god representasjonen av homofili er i den serien fra andre også og den har vært på bucketlista mi hva gjelder ting å se, har bare ikke kommet så langt. Black Mirror synes jeg dog gjorde en mesterlig jobb med å skildre kjærligheten mellom to kvinner på en ikke "disse er lesbiske og skal lesbe sammen"-måte, fokus på de riktig tingene hele veien! En av de beste episodene er den også og en av dem som utelukkende ender lykkelig!
Sist endret av equimanthorn; 19. juni 2021 kl. 15:41.