View Single Post
Sitat av Madworld Vis innlegg
Takk for svar ! Tror jeg skal prøve å søke.

leste mer på sidene til samordna opptak her, hvor det står:

"Søkere som får tilbud om plass ved et av disse studiene, og som ikke har merknad på politiattesten, skal legge fram politiattesten for lærestedet senest ved studiestart.
Søkere som får tilbud om plass ved et av disse studiene, og som har merknad på politiattesten, skal sende politiattesten til lærestedet innen 3 uker etter at de fikk tilbud om studieplass.
En eventuell avgjørelse om utestenging blir fattet av lærestedets klagenemnd.
Du skal ikke laste opp politiattesten i søknaden din."


Hvis noen har erfaring med om det er noen skoler som er lettere å komme inn på med tanke på dette,, si ifra!
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner at du blir engstelig, men hvordan, med alt som er skrevet over, ser du for deg at du ender opp med noe som vil vises på en slik avgrenset politiattest? Bruk eller besittelse (hvordan du kan siktes for besittelse skjønner jeg ikke all den tid de ikke fant noe, men det spiller ingen rolle) vil ikke dukke opp på en slik attest. Formodentlig har du ikke forgrepet deg seksuelt på noen eller banket noen sønder og sammen, drept noen, ranet en bank, eller oppbevart, smuglet, solgt narkotika eller noe slikt heller. Så om det du beskriver i første post er korrekt, så kommer du inn. Er det slik at bak her så lurer det muligheter for at du kan siktes for oppbevaring, salg eller noe så blir muligens historien en annen. Det at de dukket opp på døren din åpner jo for en del spørsmål for hvorfor de var der i det store og hele...

Tidligere var det er sentralt kontor som vurderte hver enkelt søknad med anmerkninger på rullebladet. Nå gjøres det på hver skole/universitet. Det gir rom for forskjellsbehandling når skjønn skal utvises. Jeg nekter å tro at du her, eller gjennom andre kanaler, vil kunne få noe godt svar på hvor det er lettest å komme inn. Antall søknader til lærerutdanningen med slike anmerkninger er garantert lavt totalt, altfor lavt til å kunne gi noe som helst grunnlag. Legg til at praksisen med at utdanningene tar seg av dette bare har pågått siden 2015 og at slike saker som oftest vil være forskjellige og lite sammenlignbare, så blir evt tips du får relativt meningsløse.

Når folk spør om ting på et forum så er jeg generelt ikke noen stor fan av å si «hvorfor ringer/mailer/spør du ikke bare ...», men her er det ekstremt tydelig at du kan kunne få et vesentlig sikrere svar på dine spørsmål ved å kontakte SO. Det jeg ville spurt om er at på deres sider står det kun nevnt seksualforbrytelser og voldsforbytelser, mens det i lovverket for den politiattesten som kreves (politiregisterloven §39) også er nevnt narkotikaforbrytelser (§162 i Straffeloven). Be dem i første omgang utdype dette relatert til lærerutdanningen. Om de bekrefter at også narko er med, følg opp med om de vet hvordan dette håndheves i praksis for lærerutdanningen. Presiser at det er snakk om en mindre forseelse. Spør gjerne om det finnes noen generell retningslinjer (som er mulig å få innsyn i) som skal brukes når slike søknader behandles.