View Single Post
Sitat av knert1 Vis innlegg
Madworld: Jeg tror og håper virkelig ikke at det skulle ødelegge noe for deg, hadde blitt for dumt i mine øyne. Jeg tror det er litt som Lidran sier at det hovedsakelig er for å beskytte mot overgrep osv, men jeg misstenker at det er fort gjort å komme nederst i bunken uten plettfri vandel i yrker hvor man har tillit eller omsorg.
Bare å komme med update om du finner ut noe, eller får brev, er selv nysjerrig på hvor mye en slik sak skal ødelegge og om bruk og oppbevaring er to veldig forskjellige ting i en slik sammenheng.

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Burde vel ha funnet referanse for forrige post, for jeg vet at det jeg sier stemmer. Her er fra Samordna opptak:

Krav om politiattest
Det er fastsatt i kapittel 6 i opptaksforskrifta at det skal kreves politiattest til studier der studentene kommer i kontakt med pasienter, klienter, barnehagebarn, elever eller andre sårbare grupper som del av klinisk undervisning eller praksisopplæring. Dette gjelder lærer- og lektorutdanninger, helseutdanninger og flere årsstudium som har praksis.
Dersom politiattesten viser at du er siktet, tiltalt eller dømt for seksuelle overgrep eller grove voldsbrudd, kan det få konsekvenser for gjennomføringen av visse studier.
Vis hele sitatet...
Merk, dette gjelder for opptak til studier. Det er samme formelle krav til å jobbe som vanlig lærer (altså med elever), men en lærerutdanning kan jo brukes på annet vis også og da bortfaller slike krav.

Som nevnt vet jeg ikke hvilken type attest som kreves ved jobbsøknad som lærer, men jeg vil tro (som i nesten helt sikker, men orker ikke google det) at det er snakk om en begrenset attest hvor kun forhold som kan påvirke om du juridisk sett kan få jobben vil framkomme. For lærer er det altså seksualforbrytelser og grove voldsforbrytelser. Det ville vært svært underlig om man for å levere attest på at man er formelt egnet for jobben, avslørte annen informasjon som kunne brukes i diskriminerende retning. Da ville man jo i praksis være fucked uansett lovbrudd, noe som ikke er intensjonen.