View Single Post
Hei

Nå har jeg eksperimentert litt med Audacity og gjort noen opptak.

Her er link til to lydklipp (kanskje lurt å justere ned volumet først):
Lydklipp 1
Lydklipp 2

Det første er et vanlig opptak med male-to-male. Det andre er det samme opptaket, med 7- og 14kHz-frekvensene fjernet. Jeg brukte notch-filteret til å fjerne dem. I det første klippet er pipingen til stede, noe jeg håper jeg ikke er den eneste som hører Den kan sikkert være vanskelig å høre om man ikke vet hva man skal lytte etter, men prøv å sortere vekk støyen. I det andre klippet er den helt eller så godt som borte (noe som tyder på at jeg bommet grovt med 19kHz-estimatet). Dersom jeg bare fjerner én av disse to frekvensene, er pipingen der fremdeles, men noe svekket.

Her er link til screenshots av diverse visuell informasjon:
Screenshots

Bilder 7-10 og 11-14 er tilknyttet henholdsvis lydklipp 1 og lydklipp 2. De første seks bildene er av tre andre opptak. Men jeg vet ikke helt om jeg klarer å finne relevant informasjon for å påvise pipingen? Man kunne kanskje tro at 7 og 14 er nøkkelen, men disse frekvensene er tydelig sterkere også i min andre pc/kontroll-pc, og den er som sagt uten piping. Vil tro det gjelder andre pc-er også, med mindre det er snakk om ytre faktorer. Er det noen skjønner hva jeg er ute etter, og har litt mer peiling på Audacity eller har andre råd?

Jeg skulle dessuten få fjernet bakgrunnsstøyen (som ikke er hørbar i øreproppene - volumet er naturligvis forsterket), slik at pipingen blir isolert. Jeg prøvde å fjerne alle frekvensene utenom 7 og 14 ved hjelp av notch-filteret, men det virker ikke som om det fungerer fordi 7 og 14 blir også svekket (så vidt jeg kan forstå) når frekvensene i nærheten av dem blir svekket. Noen som kan hjelpe?

Og er det forresten noen som vet hvorfor frekvensanalysene er i negative decibel?