View Single Post
(Først av alt: flytt gjerne tråden om den er i feil underforum)

Hei!

Jeg har et lite problem. Jeg sendte nylig inn en bærbar pc til reparasjon (under garantien), der feilen var at det kom en høyfrekvent, tinnitusaktig pipelyd gjennom lydutgangen til hodetelefoner/ørepropper.

Dette kunne ikke reparatøren høre, og siden de mener varen er uten mangel, så må jeg selv dekke frakt og feilsøking. Så jeg sitter igjen med en vare med mangel og et betalingskrav

I ettertid har jeg anslått (høyst uvitenskapelig) at frekvensen til pipelyden sannsynligvis er rundt 19000 Hz, og dette en frekvens som mange mister evnen til å høre rundt 20-årsalderen. Det er sannsynligvis derfor reparatøren (og opptil flere medarbeidere) ikke kunne høre den. Jeg, derimot, har syntetisk tinnitus hver gang jeg ser film eller hører på musikk gjennom ørepropper/hodetelefoner - noe jeg gjør ganske ofte.

Så jeg lurer på om og hvordan man kan påvise denne lyden - er det noen som har noen idé? Jeg har allerede prøvd Audacity, men siden det ikke er snakk om en lyd som pc-en aktivt produserer (via lydkortet, eller hva det nå enn er som produserer lyd), så virker det ikke som om et slikt program klarer å ta opp lyden.

Håper noen kan hjelpe - det mottas i så fall med både takk og bukk

Edit: liten endring i tittelen
Sist endret av Periodontitten; 29. april 2016 kl. 21:48.