View Single Post
Ikke at jeg helt forsto hvor du vil med denne posten, men jeg skal prøve å svare deg. Som du skriver så har du lest en del om kroppsspråk og hvordan man bruker dette til å tolke/manipulere andre mennesker, og da har du nok vært innom litt sosial-adferdspsykologi. Det jeg har lært fra dette temaet er at ingen bryr seg egentlig, altså la meg korrigere meg selv litt, veldig få bryr seg om hvordan du egentlig har det, hva du egentlig synes og føler. Alle er mer opptatt av seg selv enn andre, og de som påstår noe annet lyger, i ditt liv så er det du som er i sentrum og alle andre roterer rundt deg.

Du kan også teste deg selv ved å sette opp en liste over hva du er villig til å ofre ovenfor vennene dine, dette forteller hvor mye vennene dine er verdt, og ikke juks denne listen skal bare du se. Jeg kan så å si garantere deg at du ikke finner noen venner som du verdsetter mer enn ditt eget liv, selvsagt så finnes det nok personer der ute som er villige til å ofre sitt liv for en spesiell venn. Men man kan jo diskutere hvorvidt denne personen er mentalt frisk eller ikke, da dette strider i mot alt av overlevelsesinstinktene til menneske. Vi har empati, sympati og sosiale normer som forteller oss hvordan vi skal behandle hverandre på en høflig og respektfull måte. Vi inviterer venner på middager, spanderer på dem på byen, gjør tjenester for dem, men ikke la deg lure; bak en hver handling så ligger det en baktanke med personlig vinning, om det er et håp om å bli invitert på middag hos dem, bli spandert på neste gang man er på byen, eller at du har noe som du trenger hjelp til spiller liten rolle. Til å med empati vil være personlig vinning her, hvis du genuint blir glad av at vennen din er glad, da er det personlig vinning.

En genial teknikk for å bli godt likt og som beviser det jeg påstår ovenfor er å få andre til å snakka om seg selv, man kan starte med å snakka om andre bare for å skape et perspektiv, noe å sammenligne med og en synlig overgang, for så å vri samtalen over på den du snakker med. I mange tilfeller kan du se at personen du snakker med lyser opp og blir virkelig engasjert når du går fra å snakke om tredjepart til å snakke om han eller henne. Man kan også holde samtalen gående veldig lenge ved å bare virke interessert og nikke i ny og ned samtidig som man lager bekreftende lyder. Stopper samtale partneren opp så er det bare å stille et kjapt oppfølgingsspørsmål for så å fortsette å nikke med bekreftende lyder. Kombinerer man denne teknikken med «rapport» og etterhvert «ankrer» så er det umulig å ikke bli likt.

Jeg har et sitat som virkelig fikk meg til å tenke og endrer veldig på hvordan jeg ser på livet nå: «Livet er et spill, de som ikke spiller vinner ikke».