View Single Post
Sitat av zelder Vis innlegg
norskesvensken: Planleggingen var i samråd med lege basert på hvor mye jeg trenger å bruke det. Noen ganger har jeg jævlig vondt å må bruke det 3-4 dager på rad på kvelden. Andre ganger kan det gå en uke uten at jeg bruker noe. Tror det er uaktuelt at jeg får mer enn 30 piller annenhver måned, så jeg er egentlig ikke så bekymret. Men jeg har et bevisst forhold til at dette er sterke saker.

Jeg har tidvis sterke kroniske smerter som gjør ting helt jævlig til tider. Jeg er ikke interessert i Oxycontin. Avhengighetsmessig tror jeg det er mye, mye verre. Den virker vel i 12 timer. Oxynorm i 4 timer. Skulle tro at kroppen ble mye mer tilvendt av contins - særlig når man tar det daglig.

Smerteplaster har vært nevnt av legen, men jeg vil helst ikke være "ruset" 24/7, så jeg sa jeg ikke ville ha det. Vet at man etter å ha brukt det noen uker utvikler toleranse, og at ruseffekten vil være lav, men synes følelsen om å være "på noe" hele tiden er ekkel. Kjører i tillegg mye bil. Selv om man juridisk sett kan kjøre ville jeg ikke vært komfortabel med det.

Mitt største problem er at smertene er vekslende. Dermed kan de komme snikende, for å så å bli jævlig sterke. Eller så kan det føle ut som om jeg vil få veldig vondt, før de nærmest forsvinner helt. Siden jeg vil ta minst mulig fører det ofte til at jeg venter med å ta dem helt til smertene har blitt uutholdelige. Da tar jeg en oxynorm, og da er det vanskelig å oppnå smertelindring. Fikk påpakning fra lege om at jeg måtte væte flinkere til å ta de tidligere når jeg kjente jeg fikk vondt. Vanskelig dilemma. Uansett skal jeg ikke ha noe mer enn 30 piller hver 2. måned. Det har fungert fint i et år. Før jeg fikk dette og kun hadde en tramadol var det jævlig mye smerte. Blir mentalt sliten av å ha mye vondt over lang tid.
Vis hele sitatet...
Så bra, du trenger ikke bekymre deg om du kun bruker ved kraftige smerter.
Om du begynner og bruke av andre grunner, som f.eks at det kan føles som du vil få veldig vondt er du i faresonen.