View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Okayda Vis innlegg
Hei, var på sanking i dag. Alt er greit utenom den ene som jeg er litt luren på. Jeg heller mot flein men er det noen andre som har peiling som kan dele mening ?

Vis hele sitatet...
Litt uortodoks men jeg hadde spist den, skivene er rett type med rett farge, samme med kjøttet, man ser også at fargen på sporene er rett.

Sitat av Hepphepp2 Vis innlegg

Nr 4


Nr 8


Nr 10


Nr 15


Nr 21

Beklager dårlige bilder ble litt stress med å komme meg hjem og på jobb. Skjerpings neste gang om jeg trenger hjelp igjen. Takk for hjelpa
Vis hele sitatet...
4 blir jeg skeptisk på, i bildet til venstre ville jeg ha sagt nei, bildet til høyre peker litt mer mot ja, så jeg tror vi sier Nei for å være på den sikre siden.

Sier nei på nr 8 også, kjøttet er så tynt, selv om fargene ser bra ut.

Nr 10, nei ikke flein.

nr 15 er flein.

nr 21 er såpass mørk at jeg sliter med å se detaljene rett, sier nei for å være på den sikre siden.

Sitat av Draumen Vis innlegg
Hei, jeg lurer på noe med tanke på parasitter/makk i sopp. Jeg kom til skade å tørke flein sammen med noen flekkskivesopp før jeg fikk de identifisert. Som dere ser på bilde 1 kom det mye makk/parasitter ut av flekkskivesoppen og det kan se ut som noe kom fra fleinen. Se bilde 2 for nærbilde av nedbrutt flekkskivesopp.

Bilde 1:
https://imma.gr/106297x502b8

Bilde 2:
https://imma.gr/106299xaed4e

Har sjukt noia. Håper noen kan si noe om dette er vanlig ved tørking og om det er ufarlig eller ei dersom man skulle ha vært så uheldig å innta disse parasittene/makkene for et par dager siden etter 48 timers tørking og trekkking i 60 graders te.

Takk for svar.
Vis hele sitatet...
Nei de er ikke parasitter. Parasitter sameksisterer med verter på bekostning av disse. Dette er helt vanlige ormer som spiser bl.a. sopp for å så gå i metamorfose.

Med andre ord er dette helt vanlige små proteinkilder, som ikke er giftige e.l. Jeg har selv spist sikkert hundrevis av disse små krypene over årene.
Sist endret av Dodecha; 22. september 2021 kl. 10:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.