View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Et tips er å ta seg litt tid med forarbeidet før man finner seg en spott å plukke på via kart.
Studer kartet nøye før du drar på tur om plassen ligger slik til at du kan plukke i fred. Eller kle deg etter plukkeplassens område.

Siste plass jeg skulle besøke tok jeg midt på dagtid og ligger i et avsperret privat område med mye sau, hvor jeg så det var mulig å fiske.
Banket på døren til den gamle damen, og spurte fint om jeg kunne gå inn på området deres fordi det så ut som en fantastisk plass for fiske. Fikk et nølende ja.
Kom meg vekk fra husets synsfelt, og inn på et område med mye fleinsopp hvor jeg fikk plukke i fred.
Ca 250-300sopp og en time senere gikk jeg å fisket litt før jeg dro tilbake og takket for å få fiske på området deres

Jeg bruker dette kartet for å finne nye området for fleinsopp:

https://artskart.artsdatabanken.no/a...tyle%22%3A1%7D

Her finner du registrert funn av fleinsopp i nærheten av hvor du bor.
Om funnet er relativt nytt , eller om funnstedet fortsatt er i bruk av beitedyr kan sjansen for å finne mye være stor.

Trykker du på funnstedet får du opp når funnet ble gjort og ca stort område soppen vokser på.

Om funnet er gjort for 20år siden er ikke det sikkert at det fortsatt er beitemark og flein der.
Vurder selv ut i fra bildene på kartet om det er vert å ta seg et besøk og om det er trygt nokk med tanke på å bli oppdaget.
Vis hele sitatet...
Linken din funka ikke