View Single Post
Sitat av voktern Vis innlegg
Vel. Iron maiden er heavy metal. Hvor heavy de faktisk er kan man jo selvfølgelig diskutere, men de har nå inspirert både Burzum og Mayhem.

Og siden dette var litt på siden, kan jeg jo kjøre på en anbefaling av Burzum - Filosofem.

Rett og slett et mesterverk av en skive. Varg Vikernes blander ambient og black metal på en så mesterlig måte at det skal mye til å ikke ble hekta på dette albumet etter et par gjennomlyttinger.

Vikernes har gjort stort sett alt selv, noe også lydbildet bærer preg av. Varg ville at lyden skulle være så jævlig som mulig, så da han skulle spille inn vokalen fant han den dårligste mikrofonen det var mulig å oppdrive, og koblet den så opp via et headset.

For meg er fungerer dette like godt som trippemusikk som noe annet. Jeg kom litt sent i gang med black metal selv, men dette er en fantastisk inngangsbillett til sjangeren.
Vis hele sitatet...
For all del, jeg forstår at de var pionerer og jeg skal ikke si de ikke er teknisk gode. Greia mi er at jeg syns de er overvurdert, jeg forstår ikke hypen nå i 2021. Når de kom kan jeg absolutt forstå hvorfor de blei store og Bruce, er jo en episk personlighet, men musikken syns jeg er så som så.

Er også helt enig med deg ang Filosofem. Fantastisk album.

For å ikke forsøple alt for mye, for kloakk er jo søppel så vil jeg si at:

Psychonaut - Unfold The God Man
Er nok et utrolig bra album, det er noen av de albumene man bare kan sette på fra begynnelsen og aldri kjenne kløen til å hoppe til neste låt. Vet ikke hvilken sjanger dette faller inn under, men bra er det.

https://m.youtube.com/watch?v=VWf4HWchQnw