View Single Post
Sitat av dggr Vis innlegg
Sikkert en del utleiere som tidligere utnyttet NAV-garantier for å få oppgradert utleie leiligheten sin på statens regning.

Men er det så mye mindre mas for utleier å få penger fra depositumkonto
i en bank ? (Jeg vet ikke.)
Vis hele sitatet...

Ja for utleier er det en vesentlig forskjell på depositum og nav-garanti. Depositum blir kun tilbakebetalt dersom leietaker har skikket seg vel, gjort opp leien underveis og ikke ramponert leiligheten og har vasket skikkelig etter seg. Loven begrenser såvidt jeg husker det depositumet til max 3 måneder. Depositumet er dermed noe begrenset - men om noen har føkka opp kåken så er det tross alt bedre å få 3 x husleie til å dekke skadene enn ingenting....

Nav-garantien garanterer at leietaker betaler husleien. Den garantien gjelder for 3 måneder. Om utleier ikke følger med på konto hver måned og det plutselig er 5 måneder uten innbetalt leie og leietaker ikke kan gjøre opp så dekke Nav maks 3 leier. Om restansen gjør at leietaker må flytte og det da viser seg at boligen er ramponert, nedslitt eller på andre måter såpass tilgriset at fagfolk må trå til for å det reint så så må huseier ta alt for egen regning. Skader dekkes ikke av nav.

Så er det jo også som noen alt har sagt dette med stigma. Det er fortsatt både flaut og også litt ugreit å ha havnet i en posisjon som gjør at en trenger hjelp fra nav. Og det er også vanskelig for en utleier å sortere ut hvem som fikk dårlige kort på hånden og hvem som havnet på nav pga egen livsførsel, eller fordi de ruser seg eller sliter mentalt eller er kronisk syk.

Det er bare så mye enklere å velge en leietaker som har cash nok til depositum, som ser skikkelig ut som oppfører seg bra på visning. Om jeg var utleier, så ville det vært svært liten grunn til å velge en med nav-garanti. Dessverre.

Var jeg hushai og tok overpris for dritt, da ville jeg som mange gjør. Omfavnet de med papirer fra nav. Og spesielt de med bostøtte, også ville jeg tatt en pinlig høy husleie, helt på grensen til togrøveri. Også ville jeg smilt og ledd hver måned når leien kom inn.

Livet med Nav-garanti er ikke lett, og det kan ta tid å finne noen som er villige til å gi deg en sjanse. Men får du først tilliten så er det gull verdt. Skikk deg vel og du har en god referanse neste gang du skal ut i leiemarkedet. For en god referanse kan fint veie opp ulempen med nav-garanti.
Sist endret av _abc_; 18. august 2020 kl. 18:59.