View Single Post
Sitat av lorentz Vis innlegg
Ecopoxy er et nytt vannbasert produkt som man kan få i 1:1 og 2:1 blandingsforhold. 1:1 varianten er en type som ikke blir helt hard og det var den typen jeg lurte på om man kunne bruke til dette, men siden denne epoxytypen ikke har vert så lenge på markedet, så er det vel ennå ingen som har noe særlig erfaring med dette.

Jeg vet forøvrig at tynnflytende vanlig epoxy blir brukt til å reparere treverk i båter. West system er et velkjent produkt i USA, men kanskje ikke så vanlig her til lands.
Vis hele sitatet...
Noe av problemet med terrassebord, er at det normalt er åpent på undersiden, slik at fuktighet finner veien inn i trevirket og jobber seg opp igjennom trevirket. I og med at epoxyen ikke puster, vil fuktigheten stoppe når den møter epoxyen og du vil etter hvert få fuktighet mellom epoxy-sjiktet og terrassebordene og malingen slipper.
Dersom du hadde greid å forsegle terrassebordene helt, ville det antagelig holdt en stund, forutsatt at epoxyen var fleksibel nok til ikke å sprekke opp av bevegelsene.

Nå vet jeg ikke hvordan de bruker epoxy for å reparere på båter, men ser for meg at de bruker det for å forsegle treverket og hindre vanninntrengning. Og hindre vann fra trenge inn og stoppe vann fra slippe ut er to veldig forskjellige ting.

Se for deg en lite beholder med et lite hull, hullet er ikke større enn at man enkelt kan tette det med fingeren.
Beholderen er utstyrt med en mekanisme som gjør at man kan tilføre eller tappe beholderen for luft.
Dersom man da fyller beholderen med luft, men ved hjelp av fingeren skal tette hullet for å hindre luften fra sive ut igjen, vil trykket gradvis øke og man blir nødt til å bruke mer og mer krefter for å hindre luften fra å slippe ut.
Om vi gjør det motsatt, tar luft ut av beholderen, og på samme måte som over, bruke fingeren for å tette beholderen, da vil det oppstå ett undertrykk i beholderen. I det man begynner å pumpe luft ut av beholderen blir det mindre luft i beholderen enn utenfor, og man vil ikke lenger trenge å bruke krefter for å tette hullet, det holder lenge å plassere fingeren over hullet og den vil i praksis bli sugd fast.

Litt på samme måten blir det med maling. Når vannet kommer utenfra, er det med på å presse malingen mot treverket, men når vannet kommer innenfra, presser det malingen vekk fra treverket.

Så på terrassebord, er det best å bruke olje eller beis og mette treverket med olje. Det er en behandling som bør gjøres årlig, men det er det som ser penest ut og beskytter treverket best.