View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg har egentlig vært nøye med å ikke si at seksuelle overgrep er verre enn vold. Jeg tror egentlig det er det, og har lest om det flere steder, men mangler solide kilder å slå i bordet med.

Det jeg har sagt er at et seksuelt element gjør en gitt voldelig situasjon mye verre enn uten det seksuelle elementet. Altså med samme grad av vold/tvang. Mer skade enn et element av burgerflipping ville tilført situasjonen.

Merk også at dette ikke er et argument for at å kjøpe sex er det samme som et seksuelt overgrep. Det er bare et eksempel på at det er ett eller annet med sex. Ett eller annet som ikke kan sammenliknes med burgerflipping eller andre kjedelige arbeidsoppgaver.
Vis hele sitatet...

Jeg følger argumentet ditt her, og er enig i at det er urimelig å sammenlikne sex med andre trivielle aktiviteter, men jeg synes ikke at det underbygger konklusjonen i noen særlig stor grad. Ja, det er noe med sex som gjør at vold blir verre med det, men jeg tror i liten grad dette har med selve handlingen, men ved invadering av intime grenser; i en salgsituasjon vil ikke denne grensen overskrides uten samtykke, og det blir derfor tafatt å sammenlikne dem. Så kan man diskutere om den intime grensen i seg selv sier noe om den iboende verdien av sex.

Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg mener ikke at det er så viktig for den praktiske konklusjonen min å bevise at det til en viss grad er biologisk, men jeg synes det er rimelig å anta. Sex har en biologisk funksjon for å danne intime bånd, for eksempel gjennom frigjøring av oxytocin. Det betyr ikke at sex nødvendigvis må være knyttet til pardannelse, men det er ikke urimelig å anta at det er uheldig å totalt kutte båndet mellom emosjonell nærhet og seksualitet. Jeg er imidlertid ikke biolog, så jeg skal ikke være veldig belærende om dette.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er helt enig i at det trolig ikke er spesielt sunt å kutte båndet fullstendig. Jeg argumenterer derimot for at det ikke er nødvendig å kutte dette båndet helt, og at det for noen i stor grad vil være mulig å etablere et skille mellom jobb og fritid som (hvis den kulturelle konteksten endres) ikke nødvendigvis vil være skadelig. Så kan man diskutere i all evighet om hvordan begrepet skadelig skal defineres utifra biologisk kontekst. Et endret forhold til sex er ikke nødvendigvis en negativ ting. Hvis man selger sex utvikler man trolig ulikt forhold til det sammenliknet med øvrige deler av befolkningen, men at det i seg selv er negativt er ikke åpenbart for meg.

Sitat av *pi Vis innlegg
Det var litt voldsomt, ja Gitt at den biologiske biten er fraværende eller neglisjerbar, så ville en kulturell omveltning kanskje gjort susen. Jeg tror imidlertid ikke det er nok at kulturen endrer syn på prostitusjon helt isolert sett. Det er liksom kronargumentet for lovlige bordeller, bare vi aksepterer det som et fullverdig yrke så forsvinner det problemet. Men vårt syn på kjøp og salg av sex henger sammen med vårt syn på sex generelt. Og vårt syn på sex er ikke at det ikke er noe mer big deal enn burgerflipping. Jeg tror altså ikke at du kan fjerne belastningen ved å selge sex uten å endre betydningen av sex, og det tror jeg ikke du får kulturen med på med det første. Jeg vet heller ikke om det er ønskelig, for sex er ganske betydningsfullt for oss. Men det er jo en helt annen diskusjon.


Jeg erkjenner lett at sex er et fysisk behov i tillegg til et sosialt. Jeg mener vel kanskje at de to behovene er mer samnenfiltret enn slik du ser det. Jeg ser det ikke som naturlig å begrense den relasjonelle og intime delen til romantiske partnere og kalle alt annet fysisk. Når man har et one night stand så er det intime et viktig element av der også, selv om det ikke er romantisk. Altså... det rent fysiske kan man vel fikse selv med mindre stress.
Vis hele sitatet...
Mm. Men er det rimelig å anta at belastningen er så stor at det ikke er forsvarlig? Mange yrker har enorme belastninger på andre områder, både psykiske og fysiske, hva gjør at belastningen sexsalg medfører (igjen, se bort i fra den sosiale komponenten ved stigmatisering) er så mye verre, eller i alle fall ille nok til å fordømme? Si at den kulturelle konteksten endres og sexsalg ikke lengre blir uglesett, men at det ennå er en biologisk/semi-kulturell belastning; er denne belastningen så stor at det ikke kan forsvares?

Jeg vil gjerne presisere at jeg tror det er en relativt stor biologisk komponent. Evolusjonistisk har mennesker (spesielt kvinner) insentiv til å være selektive med partnervalg, og jeg er av den tro at vi mennesker er svært mye mere primitive enn vi liker å gi uttrykk for. Samtidig tror jeg også at den kulturelle konteksten er av svært mye større betydning, og at det biologiske vil kunne kompenseres for til den grad at belastningen blir minimal.