View Single Post
Sitat av Bearass Vis innlegg
Er alle horer patetiske ofre som ikke vet sitt eget beste?
Finnes ikke horer som har det ok økonomisk og som har passelig IQ men som likevel velger prostitusjon som yrke?
Vis hele sitatet...
Jeg kan forsikre deg om at dette ikke handler om IQ. Det har ikke noe med manglende respekt å gjøre, fra min side.

Nether: Kjekt å ha deg på banen igjen, og hyggelig å bli tiltalt ved fullt navn

Sitat av Nether Vis innlegg
Entropi: Du mener at de personlige, individuelle skadevirkningene av å selge sex gir prostitusjon en iboende negativ egenskap som gjør det umulig å forsvare yrket fra et etisk standpunkt. Du velger å ikke ta standpunkt til om dette skyldes biologiske mekanismer eller kulturelle, som forsåvidt er et fornuftig ståsted ettersom det trolig er en kompleks kombinasjon av begge. For å forsvare dette trekker du fram at seksuelle overgrep gir verre senkomplikasjoner enn annen type vold - en påstand jeg er intuitivt tilbøyelig til å være enig i (og godtar som premiss for resten av diskusjonen), men gjerne skulle ha sett kilder til.
Vis hele sitatet...
Jeg har egentlig vært nøye med å ikke si at seksuelle overgrep er verre enn vold. Jeg tror egentlig det er det, og har lest om det flere steder, men mangler solide kilder å slå i bordet med.

Det jeg har sagt er at et seksuelt element gjør en gitt voldelig situasjon mye verre enn uten det seksuelle elementet. Altså med samme grad av vold/tvang. Mer skade enn et element av burgerflipping ville tilført situasjonen.

Merk også at dette ikke er et argument for at å kjøpe sex er det samme som et seksuelt overgrep. Det er bare et eksempel på at det er ett eller annet med sex. Ett eller annet som ikke kan sammenliknes med burgerflipping eller andre kjedelige arbeidsoppgaver.

For the reckord så ville jeg definitivt synes det var like betenkelig å betale for å utøve vold mot noen for gøy også, selv om det var frivillig. Eller "frivillig".

For det andre er skam som følelse nært knyttet til samfunnets idealer (likeså selvbilde), og i et samfunn der salg av sex ble sett på som legitimt ville verken de negative effektene på selvbildet eller skamfølelsen være framtredende. Hvis du ønsker å komme til denne konklusjonen ut fra grunnlaget du har presentert må du påstå at det er noe biologisk ved sex som gjør at det er umulig å ha sex med andre mennesker for et gode (penger i dette tilfellet) uten å utvikle skam og problemer med selvbildet, og at dette er fullstendig separert fra kultur. Det er ikke en fullstendig hårreisende påstand, men den må definitivt underbygges i større grad enn den har blitt så langt i denne tråden.
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke at det er så viktig for den praktiske konklusjonen min å bevise at det til en viss grad er biologisk, men jeg synes det er rimelig å anta. Sex har en biologisk funksjon for å danne intime bånd, for eksempel gjennom frigjøring av oxytocin. Det betyr ikke at sex nødvendigvis må være knyttet til pardannelse, men det er ikke urimelig å anta at det er uheldig å totalt kutte båndet mellom emosjonell nærhet og seksualitet. Jeg er imidlertid ikke biolog, så jeg skal ikke være veldig belærende om dette.

Primærargumentet ditt går ut på at skadevirkningene ved prostitusjon (senvirkninger av dissosiering og separering av følelser) er så framtredende at selv ved en kulturell omveltning vil det ikke kunne forsvares etisk (jeg mistenker at du ikke helt har ment dette, men ut fra posten min er dette den naturlige konklusjonen å trekke basert på svaret ditt).
Vis hele sitatet...
Det var litt voldsomt, ja Gitt at den biologiske biten er fraværende eller neglisjerbar, så ville en kulturell omveltning kanskje gjort susen. Jeg tror imidlertid ikke det er nok at kulturen endrer syn på prostitusjon helt isolert sett. Det er liksom kronargumentet for lovlige bordeller, bare vi aksepterer det som et fullverdig yrke så forsvinner det problemet. Men vårt syn på kjøp og salg av sex henger sammen med vårt syn på sex generelt. Og vårt syn på sex er ikke at det ikke er noe mer big deal enn burgerflipping. Jeg tror altså ikke at du kan fjerne belastningen ved å selge sex uten å endre betydningen av sex, og det tror jeg ikke du får kulturen med på med det første. Jeg vet heller ikke om det er ønskelig, for sex er ganske betydningsfullt for oss. Men det er jo en helt annen diskusjon.

Du mener også at for å fjerne stigmaet rundt prostitusjon (ut fra konteksten kan dette tolkes som "å legitimere prostitusjon som yrke prinsipielt") måtte vi ha endret syn på sex fra noe intimt og personlig til noe nøytralt. Denne påstanden er jeg ikke enig i. Eller, jeg er ikke i stand til å komme fram til denne konklusjonen ut fra argumentene som er presentert. Ved å erkjenne at sex er et behov, både sosialt og biologisk, og at det er mulig å behandle sex som et fysisk behov (se bort fra skadevirkningene ved salg et øyeblikk) kan man anse prostitusjon som et bytte av goder. Sex mot økonomisk kompensasjon. Med andre ord: Sex kan ha to roller, én som relasjonsbyggende og intimskapende arena for romantiske partnere, og én som et primært biologisk behov som kan dekkes uten den intime komponenten.
Vis hele sitatet...
Jeg erkjenner lett at sex er et fysisk behov i tillegg til et sosialt. Jeg mener vel kanskje at de to behovene er mer samnenfiltret enn slik du ser det. Jeg ser det ikke som naturlig å begrense den relasjonelle og intime delen til romantiske partnere og kalle alt annet fysisk. Når man har et one night stand så er det intime et viktig element av der også, selv om det ikke er romantisk. Altså... det rent fysiske kan man vel fikse selv med mindre stress.

Følgelig må påstanden "For å fjerne stigmaet rundt prostitusjon må vi endre syn på sex som noe intimt og personlig til en hvilken som helst annen fysisk aktivitet" underbygges av at det er umulig for et individ å separere sex i henhold til kategoriene nevnt ovenfor uten å ta skade av det.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis umulig, men vanskelig, og tilnærmet umulig å vite på forhånd. En påstand jeg gjerne skulle hatt ugjendrivelige bevis for, men det er kanskje ikke strengt faktaland vi opererer i her.

PS: Alle henvisninger til burgerflipping i dette innlegget er ment å eksemplifisere ordinært lønnsarbeid generelt.

PSS: Alle personlige pronomen kan fritt byttes ut med det som passer din foretrukne kjønnsidentitet.