View Single Post
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av bennnern Vis innlegg
Etterlyser du informasjon som viser at prostitusjon er verre enn andre lovlige jobber? Jeg ser ikke helt hvordan den informasjonen skulle slå fast hvordan sexkjøp er umoralsk generelt.
Vis hele sitatet...
Er du uenig i at det kunne bidra til tydeligere belyse det umoralske ved sexkjøp generelt?

Sitat av bennnern Vis innlegg
Informasjonen kan jo like gjerne være ett moralsk argument mot jobbene som er lovlige. Det er jo langt på veg slik at lovverket allerede begrenser hvor psykisk og fysisk belastende en jobb kan være gjennom arbeidsmiljøloven og generelle forbud mot ulike former for arbeid.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke sikker på hva du argumenterer for her. Jeg ville tenkt at det var verdt å undersøke selv også om det skulle vise seg å peke mot ubeleilige konklusjoner.

Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg skal prøve en siste gang: Ja, de to situasjonene er noenlunde sammenliknbare i hvor fysisk invaderende de er. Noen gjør noe overfladisk og ikke smertefullt med deg mot din vilje. Forskjellen ligger i at når det er seksuelt så er det annerledes. Epler og pærer. Det var forlengelsen av et svar til Nether som spurte hvorfor ikke sex var som alt annet arbeid, og om det virkelig var noe ved seksualitet som var så spesielt.
Vis hele sitatet...
Det er annerledes, men ikke nødvendigvis verre. Vi er tydeligvis grunnleggende uenige i hvorvidt dette eksempelet går an å bruke til å demonstrere det du ønsker.

Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg beklager hvis jeg misforsto, det var absolutt ikke med vilje. Jeg tolket det som at du heller ikke mener det er normalt å ha et så overfladisk forhold til sex. Det betyr ikke at ingen kan ha det, men det er grunn til å mistenke at noe skurrer når man overhodet ikke har problemer med å selge sex. Særlig i tilfeller som det til Pope som jeg refererte til, der jenta beskriver en gradvis tilvenning til at det ikke føles galt. Kort oppsummert: Det at en person hevder å ikke ha problemer med å selge sex er ikke en veldig god indikasjon på at vedkommende tåler det.
Det er ikke vanlig å skille sex og følelser så totalt.
Vis hele sitatet...
Jeg synes dette er for snevert. Jeg mener det også finnes sunne måter å håndtere seksuell omgang mellom mennesker som kun har en relasjon i en profesjonell kapasitet. Det baserer jeg hovedsaklig på arbeidet som gjøres gjennom seksuell surrogati.

Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg vet ikke helt nøyaktig hva du mener med <. Jeg prøver ikke å si at å selge sex er mindre verdifullt, mindre aktverdig, mindre moralsk enn annet arbeid, men at det er potensielt mer skadelig for den som gjør det. Det er ikke noe med sex som moralsk galt i seg selv (det ville være moralistisk), det er konsekvensene jeg ser på.
Vis hele sitatet...
Jeg mener helt enkelt "noe mer grunnleggende galt i å selge kroppen sin i form av sex enn å selge andre deler av seg selv til andre formål".

Sitat av *pi Vis innlegg
Det hadde vært interessant å høre hvordan du ville svart ham, hvis det altså er slik at du er (stort sett) enig i min konklusjon men så fundamentalt uenig i alle argumentene mine (innser at det der høres litt sarkastisk ut, det var ikke ment slik. Jeg er oppriktig nyskjerrig). Hvorfor tror du det er sannsynlig at mange får senskader? Jeg tror jeg hadde forstått deg bedre om du svarte hans innlegg direkte og ikke kun indirekte gjennom mine svar.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke følt at det Nether spør om angår mine argument, og jeg kommer ikke nå på å ha sagt noe som går på tvers av det han sier. Om du har noen eksempler av det, så vil jeg gjerne revurdere det. I mellomtiden ser jeg ikke at jeg har noe å svare ham.

Jeg tror det er sannsynlig at mange får senskader fordi jeg tror svært få prostituerte er rustet for den typen arbeid. Det er altså en vurdering av populasjonen. Slik jeg forstår det består den i overvekt av mennesker med overgrepshistorikk, eller av mennesker i pressede situasjoner. Jeg tenker da spesielt på rusavhengige og fattige. Det er lite ved denne gruppen som forteller meg om lyst og evne. I tillegg er markedet slik at det er lite trygghet for de prostituerte, slik at selv de som ikke har et så dårlig utgangspunkt står i fare for vold og seksuelle overgrep. Rettsystemet svikter allerede oss alle i spørsmål om seksuelle overgrep, og det er verre for prostituerte. Jeg tror det finnes unntak hvor man i større grad kunne se bort fra senskader, men jeg vurderer likevel risikoen til en tilfeldig prostituert som overveldende. Og, igjen, sjansen for å lande på de "rette" prostituerte, om de i det hele tatt finnes, er så liten at det er umoralsk å forsøke.

Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvordan det kan være separate spørsmål (hvis du tolker "verre enn" på samme måte som meg). Umoralen i å kjøpe ligger jo nettopp i skadepotensialet ved å selge.
Vis hele sitatet...
Det er umoralsk å kjøpe sex slik situasjonen er. Det er ikke i seg selv umoralsk å kjøpe sex, det bare - for å prøve å si det litt enkelt igjen - forutsetter utopiske forhold. Det er opplagt at man som prostituert jobber under svært dårlige forhold. For å svare på om "det er noe mer grunnleggende galt i å selge kroppen sin i form av sex enn å selge andre deler av seg selv til andre formål" må vi se på om jobben i seg selv er verre. Derfor blir de to separate spørsmål.

Sitat av *pi Vis innlegg
Må virkelig bare beklage at jeg fremstår som moralistisk, og at jeg gir inntrykk av å misbruke utsagnene dine med vilje. Jeg har synest der har vært interessant å diskutere dette, og har prøvd å være ryddig. Burde sikkert sett hvilken retning det tok og gitt meg for fem innlegg siden, men akkurat det har jeg litt tungt for
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke ment å antyde at du har misbrukt mine utsagn.
Jeg har prøvd å avslutte siden mitt andre innlegg til deg.
Sist endret av Mullah; 14. april 2019 kl. 19:53.