View Single Post
Sitat av Mullah Vis innlegg
Ja, men det at de ikke er sammenlignbare demonstrerer ikke at "seksuelle overgrep gir mer traumer enn andre former for overgrep som er sammenliknbare i voldsomhet", som du skrev. Trenger vi ikke først noe sammenlignbart, for å deretter kunne undersøke forskjellene for svar om hvorfor noe er verre enn det andre?
Vis hele sitatet...
Jeg skal prøve en siste gang: Ja, de to situasjonene er noenlunde sammenliknbare i hvor fysisk invaderende de er. Noen gjør noe overfladisk og ikke smertefullt med deg mot din vilje. Forskjellen ligger i at når det er seksuelt så er det annerledes. Epler og pærer. Det var forlengelsen av et svar til Nether som spurte hvorfor ikke sex var som alt annet arbeid, og om det virkelig var noe ved seksualitet som var så spesielt.

Jeg benytter meg ikke av metoder som å med vilje ta noens ord ut av kontekst, og ønsker derfor også at når jeg henviser til noe noen har sagt, så må det jeg sier forstås i den fulle konteksten.
Vis hele sitatet...
Jeg beklager hvis jeg misforsto, det var absolutt ikke med vilje. Jeg tolket det som at du heller ikke mener det er normalt å ha et så overfladisk forhold til sex. Det betyr ikke at ingen kan ha det, men det er grunn til å mistenke at noe skurrer når man overhodet ikke har problemer med å selge sex. Særlig i tilfeller som det til Pope som jeg refererte til, der jenta beskriver en gradvis tilvenning til at det ikke føles galt. Kort oppsummert: Det at en person hevder å ikke ha problemer med å selge sex er ikke en veldig god indikasjon på at vedkommende tåler det.
Det er ikke vanlig å skille sex og følelser så totalt.

Slik jeg forstår Nethers innlegg, og vår samtale, er poenget å etablere et moralsk grunnlag for å implisere at prostitusjon < annet arbeid. Kan man ikke det vil nødvendigvis visse argumentasjonsrekker kunne være moralistiske.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt nøyaktig hva du mener med <. Jeg prøver ikke å si at å selge sex er mindre verdifullt, mindre aktverdig, mindre moralsk enn annet arbeid, men at det er potensielt mer skadelig for den som gjør det. Det er ikke noe med sex som moralsk galt i seg selv (det ville være moralistisk), det er konsekvensene jeg ser på.
Det er (som jeg i hvert fall har prøvd å være ekstra tydelig om i dette inlnlegget) hvorvidt innlegget ditt til Nether holder som svar på det han spør om.
Vis hele sitatet...
Det hadde vært interessant å høre hvordan du ville svart ham, hvis det altså er slik at du er (stort sett) enig i min konklusjon men så fundamentalt uenig i alle argumentene mine (innser at det der høres litt sarkastisk ut, det var ikke ment slik. Jeg er oppriktig nyskjerrig). Hvorfor tror du det er sannsynlig at mange får senskader? Jeg tror jeg hadde forstått deg bedre om du svarte hans innlegg direkte og ikke kun indirekte gjennom mine svar.

Spørsmålet om hvorvidt sexkjøp er umoralsk og spørsmålet om hvorvidt prostitusjon er verre enn annet arbeid er separate.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hvordan det kan være separate spørsmål (hvis du tolker "verre enn" på samme måte som meg). Umoralen i å kjøpe ligger jo nettopp i skadepotensialet ved å selge.

Må virkelig bare beklage at jeg fremstår som moralistisk, og at jeg gir inntrykk av å misbruke utsagnene dine med vilje. Jeg har synest der har vært interessant å diskutere dette, og har prøvd å være ryddig. Burde sikkert sett hvilken retning det tok og gitt meg for fem innlegg siden, men akkurat det har jeg litt tungt for
Sist endret av *pi; 14. april 2019 kl. 18:06.